Skyddsstopp på arbetsställe – brukaren fick inte hjälp

Personalen kände sig hotad av brukaren, som gjort flera verbala utfall och till och med kastat möbler mot dem. Till slut satte huvudskyddsombudet stopp för arbete hos brukaren.

Per-Inge Pettersson (C), ordförande i socialnämnden berättar om de åtgärder som vidtagits efter händelsen som blev föremål för en Lex Sarah-anmälan..

Per-Inge Pettersson (C), ordförande i socialnämnden berättar om de åtgärder som vidtagits efter händelsen som blev föremål för en Lex Sarah-anmälan..

Foto: OLOF CARLSON

Hultsfred2022-06-10 05:00

Genom det begärda skyddsstoppet på arbetsstället blev resultatet att brukaren blev utan hjälp under fyra veckors tid. 

– Samtidigt som man missade att informera brukaren om varför inte hjälpen kom, säger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson (C).

– Arbetet borde ha fortsatt trots den svåra arbetssituationen hos brukaren, fortsätter han. Det blev fel.

När det hela uppdagades gjorde socialförvaltningen en omfattande utredning av händelsen, som kom fram till att insatserna hos brukaren borde ha fortsatt, trots allt. Utredningen visade på flera kommunikationsmissar i flera led och att all personal ska genomgå utbildning i riskbedömning och att handskas med Hot och Våld. Nya rutiner har införts för att undvika en upprepning.

En annan lärdom som dragits av händelsen är att det blev alltför mycket en arbetsmiljöfråga för personalen och deras arbetsledning, slås fast i utredningen. Brukarens behov kom i skymundan. Men nya rutiner ska förhindra att det blir så i framtiden, försäkrar utredningen som preciserar mer om hur man ska jobba.

– Dessbättre var det inga livsvikta insatser som inte blev gjorda under perioden, säger Per-Inge Pettersson.

– Men jag är stolt över att avdelningen anmälde sig själv. Det gör man för att lära och bli bättre i framtiden. Det är ett ständigt lärande.

Skyddsstoppet hävdes, och nu är verksamheten hemma hos brukaren igång igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!