Busschaufför körde med krossad ruta: "Helt oacceptabelt"

En busschaufför har kört mellan Virserum och Hultsfred med sidorutan längst bak helt krossad.
Ett tiotal personer var med på bussen, som KLT:s trafikchef Katharina Seijsing menar borde tagits ur trafik.

...och det låg glas på sätena intill. Foto: Privat

...och det låg glas på sätena intill. Foto: Privat

Foto:

Hultsfred2017-02-08 06:00

- Att en chaufför kört omkring med ett fordon med trasig ruta är helt oacceptabelt, säger hon. Det får inte hända. Vi ska inte utsätta våra resenärer för några risker överhuvudtaget, utan det ska vara säkert och tryggt att åka med oss. Den bilden får man inte om man kör med en trasig ruta och det blåser in.

Vimmerby Tidning har varit i kontakt med en av resenärerna som berättar att det var någonstans mellan fem och tio passagerare på bussen.

När han kom in såg han att bakre rutan var helt sönderslagen och att det var glas över sittplatserna intill.

- Det kändes ganska osäkert när det låg glas på sätena och det var ett stort öppet hål där bak. Det kändes inte alls kul. Det var iskallt på bussen.

Aldrig hänt tidigare

Chockad är ett kraftfullt ord, men i det här fallet är Katharina Seijsing beredd att använda sig av det.

- Jag har inte hört talas om något liknande, och jag har ändå varit på KLT i 13 år, att någon kör runt med ett fordon med en trasig ruta och inte varit i kontakt med oss. Så det känns lite konstigt.

Har du fått någon klarhet i vad som egentligen hänt?

- Jag har inte fått någon mer rapport under dagen, utan vet bara att det är en resenär som mailat in till oss och frågat om det var okej, att det såg ut så här. Vi hade inte fått någon vetskap om det innan, säger Katharina Seijsing och fortsätter:

- I normala fall ska föraren, om någonting går sönder på en buss, anmäla det till vår trafiklednigen och sedan till sitt företag. En trasig buss med trasig ruta ska inte gå i trafik, utan den turen borde ställts in och vi ordnat ersättningstrafik, även om det blivit en del förseningar. Passagerarnas säkerhet går alltid före tidtabellen.

Vad händer nu, hur går ni vidare med det här?

- Vi agerar ihop med trafikföretaget för att få klart för oss varför vi inte fått in någon rapport. Nu väntar vi in den och vidtar åtgärder utifrån det. Och ser om det är något som ska kompletteras upp. Det här släpper vi inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om