Zaags drivs av familjen Gardelöf, som uppger att butikens omsättning har minskat med åtminstone en halv miljon kronor under tiden som torget i Hultsfred har byggts om.
– Då är det beräknat mot ett coronaår som var ett skitår. Jag kan inte säga vad det hade blivit om det hade varit ett normalår, säger Lars Gardelöf.
Ombyggnaden påbörjades förra hösten, när butiken var på väg att återhämta sig efter coronapandemin.
– Först de här två hemska åren, och sedan bommar de igen hela området ett år till, säger sonen Johan Gardelöf.
– Det verkar som att de inte bryr sig, säger Lars Gardelöf.
Beror den minskade försäljningen bara på ombyggnaden av torget, eller kan det finnas andra orsaker också?
– Nej, det kan jag inte tänka mig. Från hösten 2022 fram till sommaren har vi haft uppgrävt framför butiken, säger Lars Gardelöf som menar att folk knappt har kunnat ta sig fram.
Zaags har skickat en faktura på 315 774 kronor till Östra Smålands kommunalteknikförbund, ÖSK. Ersättningskravet gäller minskad försäljning under perioden 1 augusti 2022 till 31 maj 2023.
– Normalt sett skulle vi ha haft en ökning, säger Lars Gardelöf.
Hur stor betydelse har de här pengarna för butikens framtid?
– Det har stor betydelse för butikens framtid. Det är omöjligt att göra några investeringar i det här läget, säger Lars Gardelöf.
– Det är skillnad om man hade varit ett stort företag, men för ett litet familjeföretag är det mycket pengar, säger Johan Gardelöf.
Planerar ni att kräva ersättning även för sommaren?
– Vi vet inte om det är någon mening. Vi är tacksamma om vi skulle kunna få det här i första läget. Jag hoppas att man gör en uppgörelse, säger Lars Gardelöf.
– Vi vill visa att man inte kan behandla folk hur som helst. Det har varit många sömnlösa nätter under det här bygget för min egen del, säger Johan Gardelöf.
– Många kunder har varit inne och stöttat oss. De har sett eländet, men de på kommunen har inte sett det, eller vill inte se det, säger Lars Gardelöf.
Familjen Gardelöf är kritisk till flera saker både före och under projektets gång, allt från bristande information till den övergripande planeringen av bygget.
– Vi tycker att torget har blivit riktigt fint. Men kommunen har inte informerat oss. Knappt någon från kommunen har under hela byggtiden kommit in och snackat. Någon chef hade kunnat komma in och fråga ”Hur går det för er?”, säger Lars Gardelöf.
Tänker ni betala fakturan på 315 774 kronor som Zaags har skickat till ÖSK?
– Nej, fakturan har vi bestridit med hänsyn till ersättningskravet de har skickat in innan. De har skickat in ett ersättningskrav som hanteras av vårt försäkringsbolag. Vi betalar inga fakturor i en pågående försäkringsfråga, säger Jens Karlsson, projektchef på ÖSK.
Han uppger att försäkringsbolaget har avslagit ersättningskravet och att Zaags därefter har begärt överprövning.
Har ni inte brytt er om vilka konsekvenser ombyggnaden av torget har fått för exempelvis Zaags?
– Vilka konsekvenser de har fått är svårt för oss att bedöma. Vi har haft information innan och under projektet, säger Jens Karlsson som menar att ÖSK försökt hantera tillgänglighetsfrågor löpande.
Zaags uppger att knappt någon från kommunen har besökt butiken under byggtiden, stämmer det?
– Jag kan bara svara för vår projektorganisation. Vi har haft både fysiska möten, mejlkontakter och telefonkontakter med dem löpande under projektet.