Det är en kraftig utbyggnad som gjorts på Frendo i Hultsfred.
– Den kan upplevas som om att vi har fått dubbelt så stor butiksyta som tidigare, säger Leif Alexandersson som driver butiken tillsammans med frun Lotta och dottern Martina.
I kvadratmeter räknat är det inte fullt så stort, men 75 kvadratmeter kan i alla fall läggas till de 110 som fanns tidigare.
Ventilation, kylar och frysar kommer att bytas ut mot modernare grejer.
– Det blir med miljövänligt köldmedia, säger Leif Alexandersson. Utan freoner. Det blir snart krav på det.
Så sent som på måndagen monterades den nya entren till butiken, och den gamla sattes igen.
– Nu har bygget tagit fart på allvar, konstaterar Leif Alexandersson och noterar att man också börjat riva ner innertaket i den gamla delen.
– Det skulle de göra i morgon, säger han, så nu ligger de lite före i tidsplanen.
Men så har det inte alltid varit. Bygget stod stilla bra länge, sedan en kabel upptäckts under husen. Och innan den blev flyttad tog det sin lilla tid.
– Vi hade räknat med att vara klara någon gång i februari, säger Leif Alexandersson, men nu ser det ut att bli veckan efter pingst i stället. Men det kan bli längre.
En officiell invigning räknar han inte med ska göra göras någon gång efter semestern.
– Det beror lite på hur vi kan få fram material till inredningen. Det har varit svårt med en del grejer redan.
Men nu är det i alla fall klart så långt att det nya utrymmet kan tas i bruk. Nu gäller det att lista ut hur man ska ta vara på det.
– Vi gör den här utbyggnaden för att få en bättre logistik, bättre flöde i butiken, säger Leif Alexandersson.
Och det betyder kanske att stamkunderna får lära sig att hitta på nytt i butiken. Kaffemaskinen ska flyttas, och spelhörnan hamnar där den står i dag. Och så vidare. Det kommer att bli en hel del ommöbleringar framöver för att få det önskade flödet för både kunder, paket och varor.
Så mycket mer varor räknar han dock inte med att ta in, men de som finns ska få mer plats och synas bättre.
– Men det är ett omflyttningsjobb som kräver eftertanke, säger han. Speciellt eftersom vi kommer att ha öppet under tiden.
Det är ingen liten satsning som gjorts i butiken.
– Från början hade vi en budget på 3,5 miljoner kronor, säger Leif Alexandersson. Men det kommer antagligen inte att räcka riktigt.