– Det är resultat man måste ha. Det finns väldigt mycket goda ambitioner, men det är först när man ser att det faktiskt har bra effekt för eleverna, för ungdomarna som det är till nytta. Så jag tycker att det här låter jättespännande, sa han vid sitt besök på fritidsgården.
Anders W Jonsson är partiets vice ordförande och ledamot i socialutskottet. I går stannade han till i Hultsfred för att nyfiket ta del av hur skola, socialförvaltning och fritidsgårdarna samverkar i ett framgångsrikt koncept kring kommunens barn och ungdomar, kallat Ösam, Överskridande samverkan. Tidigare bara kring ungdomar mellan 13-18 år, men numera går man hela vägen, från nyfödda till 18 år.
– Vi hade glömt bort vilken resurs vi är tillsammans, nu ser vi hur kraftfulla vi blir genom att samarbeta, säger Tommy Svensson Pöder, som i egenskap av tidigare chef för fritidsgårdarna och verksamhetschef för ungdomsenheten var med och sjösatte konceptet för fem år sedan. Vi har inte råd att sitta ensamma på vår kammare och inte samverka kring våra barn och ungdomar. Numera gör vi det, exempelvis genom gemensamma utbildningar och inte minst kring mål och riktlinjer.
Tommy Svensson Pöder var jättenöjd över att han, Anna Källåker, rektor på Albäcksskolan, samt Per-Inge Pettersson och Tina Rendahl Tuvesson från socialförvaltningen fick chansen att synliggöra arbetssättet som är väl politiskt förankrat med krav på både uppföljning och resultat.
– Tidigare var det för mycket ord och för lite verkstad, tillägger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson som precis som kommunalrådet Lars Rosander är glad över att Hultsfreds kommun har den här fungerande verksamheten. Vi är stolta över det som hittills åstadkommits.
Och Anders W Jonsson var mäkta imponerad.
– Det är det som är fördelen med en liten kommun, att man kan göra något sådant här. Där den politiska ledningen kan säga att "nu ska vi lösa det här" och så får cheferna uppdraget att fixa det och de får förutsättningarna.
Men samtidigt var han lite bekymrad:
– Jag känner frustration över att inte sådana här goda exempel sprids mer. Varför ska man alltid uppfinna hjulet själv. Det här är ett bra exempel på hur man kan jobba med samverkan, där skolan känner ett förtroende för socialtjänsten. Man vet att socialförvaltningen inte får berätta allt med anledning av sekretessen, men man litar på att något händer. På andra ställen jag varit på upplever lärarna att man skickar iväg en orosanmälan och så händer det ingenting. Det är jätteviktigt med förtroendet.