För att begränsa smittorisken har inte Swedbank i Hultsfred bemannats från andra kontor sedan coronautbrottet. Den 19 mars stängdes bankkontoret, och har varit stängt sedan dess.
– Hultsfred och Oskarshamn är en enhet, så vanligtvis hjälps personalen åt att bemanna de båda kontoren. I dessa tider slår det extra hårt mot Hultsfred, när personalen inte ska åka mellan kontoren på grund av smittorisken. Därför tvingas vi ha låst dörr, har Ulf Månsson förklarat tidigare.
Kunderna har rasat, ja det går faktiskt att använda det uttrycket. Besvikelsen har varit stor när man mötts av en låst dörr så många månader.
Men nu är det alltså slut med det, kontoret öppnar igen på måndag. Om än med begränsade öppettider två dagar i veckan, måndagar och onsdagar.
– Vi mjukstartade lite redan under onsdagen, berättar Ulf Månsson. Utöver de två dagarna vi håller dörrarna öppna, bokas tider enligt överenskommelse. Det är inte det flödet av kunder, att det är befogat hålla öppet mer.
Ulf Månsson har full respekt för att kunder varit missnöjda, och han verkligen beklagar att det blev så här till följd av pandemin.
– Det har varit Swedbanks policy att anställda inte ska resa mellan kontor, för då har man varit tvungen till karantän i 48 timmar. Så har det sett ut över hela landet, säger Månsson som märkt att kunderna fått ett helt annat beteende under bara sista halvåret med att nyttja bankens många olika vägar in till service.
– Så nu är vår tanke att vi ska hjälpa till och utbilda kunderna i hur man sköter sina vanliga bankaffärer, via ny teknik.
Swedbank Oskarshamn/Hultsfred behöver nyanställa. Det har dock varit problem att hitta personer med rätt kompetens, men nu gör man ett nytt försök och annonserar efter två nya kundrådgivare.
Ser du någon risk, att Swedbank tappat på att hålla stängt?
– Jag skulle förstå om vi tappat i förtroende, eftersom vi haft stängt så länge, men det vill vi bygga upp nu så snabbt som möjligt. Det är vår ambition.