Entusiaster pĂ„ Ă€ventyr – smĂ„lĂ€ndska smĂ„ vĂ€gar lockar

Det blev en uppseendevÀckande karavan som rullade in pÄ Hultsfreds Strandcamping. Med Sveriges förmodligen minsta husbil i spetsen.

Sveriges sannolikt minsta husbil, med gott om plats för en person och tillhörande packning. Lars Cronvall frÄn Hammenhög har lagt ner mycket jobb pÄ bilen.

Sveriges sannolikt minsta husbil, med gott om plats för en person och tillhörande packning. Lars Cronvall frÄn Hammenhög har lagt ner mycket jobb pÄ bilen.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2021-07-20 12:00

Det var ett gĂ€ng CitroĂ«nister frĂ„n SkĂ„ne, som Ă€r ute pĂ„ ett veckolĂ„ngt Ă€ventyr pĂ„ de SmĂ„lĂ€ndska smĂ„vĂ€garna. Med de enklaste av alla enkla bilar. CitroĂ«n CV 2, en 50-talare och en Charleston frĂ„n 1988, och slĂ€ktingarna Ami 6 och Ami 8. Lite modernare, och med lite mer power under huven, 30 hĂ€stkrafter eller sĂ„.  Bilar dĂ€r det inte finns ett dugg mer Ă€n det allra nödvĂ€ndigaste. Men som trots det blivit kultförklarade flera gĂ„nger om. Och det redan i sin livstid...

– HĂ€r Ă€r en bil frĂ„n 50-talet, en frĂ„n 60-talet, en frĂ„n 70 och en frĂ„n 80, berĂ€ttar Bo Ågren, en av entusiasterna som brottades med ett ovanligt envist tĂ€lt. 

Under en veckas tid kommer de att turista omkring i SmÄland och besöka allehanda turistpÀrlor. GÀrna med teknisk inriktning. Men inte bara. PÄ turlistan stÄr bland annat Kvilleeken och i söndags besöktes bÄde Tjorvenmuseet i Rockneby och Sopbilsmuseet i BlomstermÄla.

Och visst Àr det en uppseendevÀckande karavan som rullar fram, med de smÄ franska kultbilarna. Inte minst dÄ Lars Cronvalls Ami 8 frÄn 1971, som torde vara en av Sveriges minsta husbilar. Med gott om plats för en person, och utrustad med det som kan tÀnkas behövas.

undefined
Sveriges sannolikt minsta husbil, med gott om plats för en person och tillhörande packning. Lars Cronvall frÄn Hammenhög har lagt ner mycket jobb pÄ bilen.

– Den Ă€r hemmasnickrad rakt igenom, sĂ€ger Lars Cronvall, och förklarar att han byggt pĂ„ ett skĂ„p frĂ„n skĂ„pversionen av 2 CV, för att fĂ„ lite bĂ€ttre utrymme.

Han visar ocksÄ hur man fÀller upp luckor pÄ sidorna, för att fÄ lite extra förvaringsutrymme, med plats för bÄde gasolanlÀggning och solcellsladdning av bodelsbatteriet.

– DĂ€r var det bara tomrum tidigare, sĂ€ger han.

Med förtĂ€ltet uppspĂ€nt över bakdörren blir det dessutom ett skapligt vardagsrum. 

Hela bygget tog ett Är i ansprÄk, allt Àr hemmagjort, till och med luckorna pÄ sidan.

– Men det Ă€r inte fĂ€rdigt Ă€n, sĂ€ger Lars Cronvall. Det utvecklas hela tiden. Det Ă€r vĂ€l lite det som Ă€r grejen med ett sĂ„dant hĂ€r projekt.

Det Àr dock inte fartresurserna som gör att Cronvall och de andra fastnat för just de hÀr bilarna. TvÀrtom, Àr det med dagens mÄtt mÀtt ganska blygsamma fartresurser. Men Ä andra sidan Àr den tvÄcylindriga, luftkylda motorn outslitlig. Det Àr ju inte heller nÄgon direkt lyxbil, det finns inte en pryl mer Àn det mest nödvÀndiga.

Men vad Àr det sÄ som gör bilen sÄ speciell?

– Det Ă€r nog enkelheten, sĂ€ger Lars Cronvall, att det Ă€r enkla bilar att ha med att göra. Och sĂ„ Ă€r det trevligt folk som hĂ„ller pĂ„ med dem...

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!