Entusiaster på äventyr – småländska små vägar lockar

Det blev en uppseendeväckande karavan som rullade in på Hultsfreds Strandcamping. Med Sveriges förmodligen minsta husbil i spetsen.

Sveriges sannolikt minsta husbil, med gott om plats för en person och tillhörande packning. Lars Cronvall från Hammenhög har lagt ner mycket jobb på bilen.

Sveriges sannolikt minsta husbil, med gott om plats för en person och tillhörande packning. Lars Cronvall från Hammenhög har lagt ner mycket jobb på bilen.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2021-07-20 12:00

Det var ett gäng Citroënister från Skåne, som är ute på ett veckolångt äventyr på de Småländska småvägarna. Med de enklaste av alla enkla bilar. Citroën CV 2, en 50-talare och en Charleston från 1988, och släktingarna Ami 6 och Ami 8. Lite modernare, och med lite mer power under huven, 30 hästkrafter eller så.  Bilar där det inte finns ett dugg mer än det allra nödvändigaste. Men som trots det blivit kultförklarade flera gånger om. Och det redan i sin livstid...

– Här är en bil från 50-talet, en från 60-talet, en från 70 och en från 80, berättar Bo Ågren, en av entusiasterna som brottades med ett ovanligt envist tält. 

Under en veckas tid kommer de att turista omkring i Småland och besöka allehanda turistpärlor. Gärna med teknisk inriktning. Men inte bara. På turlistan står bland annat Kvilleeken och i söndags besöktes både Tjorvenmuseet i Rockneby och Sopbilsmuseet i Blomstermåla.

Och visst är det en uppseendeväckande karavan som rullar fram, med de små franska kultbilarna. Inte minst då Lars Cronvalls Ami 8 från 1971, som torde vara en av Sveriges minsta husbilar. Med gott om plats för en person, och utrustad med det som kan tänkas behövas.

undefined
Sveriges sannolikt minsta husbil, med gott om plats för en person och tillhörande packning. Lars Cronvall från Hammenhög har lagt ner mycket jobb på bilen.

– Den är hemmasnickrad rakt igenom, säger Lars Cronvall, och förklarar att han byggt på ett skåp från skåpversionen av 2 CV, för att få lite bättre utrymme.

Han visar också hur man fäller upp luckor på sidorna, för att få lite extra förvaringsutrymme, med plats för både gasolanläggning och solcellsladdning av bodelsbatteriet.

– Där var det bara tomrum tidigare, säger han.

Med förtältet uppspänt över bakdörren blir det dessutom ett skapligt vardagsrum. 

Hela bygget tog ett år i anspråk, allt är hemmagjort, till och med luckorna på sidan.

– Men det är inte färdigt än, säger Lars Cronvall. Det utvecklas hela tiden. Det är väl lite det som är grejen med ett sådant här projekt.

Det är dock inte fartresurserna som gör att Cronvall och de andra fastnat för just de här bilarna. Tvärtom, är det med dagens mått mätt ganska blygsamma fartresurser. Men å andra sidan är den tvåcylindriga, luftkylda motorn outslitlig. Det är ju inte heller någon direkt lyxbil, det finns inte en pryl mer än det mest nödvändiga.

Men vad är det så som gör bilen så speciell?

– Det är nog enkelheten, säger Lars Cronvall, att det är enkla bilar att ha med att göra. Och så är det trevligt folk som håller på med dem...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!