Sedan i mitten av oktober har Swedbank öppet två dagar i veckan, måndag och onsdag.
Kunderna möts av kölappar utanför entrén och en skylt som upplyser om att det max får vara två kunder inne i lokalen samtidigt.
– Det är första gången jag köar, säger Helle Olsen. Det är bara att acceptera, åtgärden känns nödvändig. Det känns tryggt att något görs för att minska smittorisken.
Enligt kontorschef Ulf Månsson är anledningen att man vill vara omtänksam mot både medarbetare och kunder. Att antalet begränsas till två, trots stora lokaler, beror på att man har två kassor öppna.
– Innan kom folk in hur som helst och det är så lätt att tappa säkerhetstänket.
Har ni fått några reaktioner?
– Ja, en del är arga och tycker att vi gör fel, de vill inte stå ute och frysa. Men de allra flesta är förstående.
Ni hade stängt 19 mars till 14 oktober, med hänvisning till coronapandemin. Policyn var att personalen inte skulle åka mellan kontoren.
Finns det risk att ni stänger igen?
– Inte som läget är nu, säger Ulf Månsson. Sedan vet man ju aldrig hur covid-19 utvecklar sig. Men planen nu, är att fortsätta ha öppet två dagar i veckan.
Trots att smittan är högre i samhället?
– Medan vi hade stängt lärde sig kunderna hantera sina ärenden digitalt i större utsträckning. Det är jättestor skillnad mot i våras, så nu kan vi ha mindre bemanning när kundtrycket är mindre. Jag skulle säga att antalet kunder som besöker banken halverats.