Det är en för Sverige ganska ny företeelse, som så mycket annat importerats från USA. Det unika med den här tävlingsformen är att man kör dubbla distansen. I vanlig dragracing kör man 402 meter med stillastående start. Nu handlar det om 804 meter - med rullande start.
– Det är mycket snällare mot bilen, säger tävlingsgeneralen Stefan Berander som tillsammans med en kollega ordnar eventet. Det blir inte alls samma påfrestningar på koppling och drivlina.
– Det har blivit väldigt stort i USA, säger Berander, men här i Sverige vet jag bara att det körts några gånger uppåt landet.
En annan skillnad mot vanlig dragracing är att här dominerar de Europeiska bilarna. BMW, Lamborghini, McLaren och liknande. Farter på långt över 300 kilometer i timman tillhör vardagen i den här sporten.
– Jag vet att det kommer två BMW med 700 hästkrafter på drivhjulen, säger Stefan Berander, och min fru kommer att köra vår bil, en M5-a med 760 hästar.
– Dessutom, fortsätter han, vet jag att det kommer en Porsche 911 från 1984. Med 600 hästkrafter. Och ett antal turboladdade motorcyklar med 400 hästkrafter.
Att det blev just här i Hultsfred beror på att Stefan Berander har sina rötter i Vimmerby. Och när han letade efter en plats för eventet, var det självklart att kolla med ägarna till Hultsfreds flygplats som gav klartecken.