Dålig sikt och sliten varningsskylt vid dödsolycka

Dödsolyckan vid en obevakad järnvägsövergång i Hultsfred kan delvis ha orsakats av dålig sikt och en sliten varningsskylt. Men det är fortfarande oklart varför mannen inte hörde tågets varningssignaler.

Varningsskylten "Se upp för tåg" var sliten och svårläst på den sida av järnvägsövergången som mannen kom ifrån.

Varningsskylten "Se upp för tåg" var sliten och svårläst på den sida av järnvägsövergången som mannen kom ifrån.

Foto: Markus Danielsson

Hultsfred2023-01-31 06:00

Den 24 juli 2022 omkom en 67-årig man, som färdades på cykel, efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Olyckan inträffade vid en obevakad övergång i Björkudd strax söder om Hultsfred.

Trafikverket är nu klar med sin utredning av dödsolyckan.

"Den direkta orsaken till olyckan var att mannen troligtvis varken såg eller hörde tåget och dess varningssignaleringar vid passage över järnvägen eftersom han inte reagerade vid någon av tågets tre varningssignaleringar innan påkörningen", skriver Trafikverket i utredningsrapporten.

Trafikverkets utredare har inte kunnat få svar på varför mannen inte hörde varningssignalerna. Men enligt förarrapporten verkade han ha full uppmärksamhet på att balansera på cykeln genom grindarna.

"Bakomliggande orsak till olyckan var att plankorsningen hade gångfållor som möjliggjorde att mannen kunde cykla genom dem och därmed koncentrerade sig på att balansera cykeln istället för att se sig för", skriver Trafikverket.

undefined
Varningsskylten "Se upp för tåg" var sliten och svårläst på den sida av järnvägsövergången som mannen kom ifrån.

Två bidragande orsaker till olyckan pekas ut i rapporten. Dels var det dålig sikt vid olycksplatsen, dels var en av varningsskyltarna sliten.

Den senaste siktmätningen före olyckan visade att tågföraren och cyklisten inte kunde se varandra förrän tåget var 150 meter från plankorsningen, trots att det fanns krav på 320 meters sikt.

"Detta gjorde att föraren inte hade förutsättningarna som krävdes för att kunna nödbromsa tåget innan påkörning. Orsaken till att närsikten inte var godkänd men tillåten tills vidare var att plankorsningen var planerad att slopas i oktober 2022."

På ena sidan av övergången hade varningsskylten "Se upp för tåg" bytts ut efter besiktning den 1 juni 2022. Men på sidan cyklisten kom ifrån var skylten sliten och svårläst.

"En hel och ren skylt hade kunnat öka sannolikheten att cyklisten såg sig efter innan passage genom grindarna."

Redan 2021 togs beslut om att plankorsningen skulle stängas. Varför dröjde det mer än ett år innan beslutet genomfördes?

– För att det var inte ett beslut bara om det, säger Diana Pallant, åtgärdsbeställare på Trafikverket.

Hon berättar att flera mindre plankorsningar skulle ersättas av en ny plankorsning, som kommunen skulle bygga.

undefined
Trafikverket har utrett dödsolyckan i Hultsfred i somras.

Brukar det ta så lång tid mellan beslut och stängning av en plankorsning?

– Ja, det skulle jag säga att det gör. Det här är lite speciellt eftersom det är en del av ett större projekt med många bitar.

Den typen av projekt kan ta lång tid, enligt Diana Pallant.

– Jag tycker att det här projektet har gått förhållandevis snabbt.

Varför den slitna varningsskylten inte byttes ut kan hon inte svara på. Att den dåliga sikten inte åtgärdades berodde på att plankorsningen skulle stängas.

– Jag tror inte att sikten har spelat så stor roll i det här fallet, säger Diana Pallant.

Flera personer har tidigare varit nära att bli påkörda av tåg vid den aktuella järnvägsövergången. Enligt utredningen har sådana tillbud inträffat 2014, 2019 och 2020.

Redan 2021 togs beslut om att plankorsningen skulle slopas, vilket var planerat att ske den 28 oktober 2022.

"Detta arbete pågick under utredningens gång. Den 24 november 2022 hägnades plankorsningen Björkuddsvägen över och blev därmed stängd för allmänheten. Formellt så slopades den helt den 2 december 2022", skriver Trafikverket i utredningen.

Tillbud vid korsningen

2014: En flicka gick genom gångfållan framför inkommande tåg men reagerade vid varningssignal och blev inte påkörd.

2019: Tre äldre personer korsade över gångfållan framför inkommande tåg. Tåget nödbromsade och personerna hann över innan påkörning.

2020: Cyklister körde ut precis framför tåg genom gångfållan och en av dem undvek påkörning med mycket liten marginal.

2021 (avvikelse): En löpare sprang genom gångfållan framför ett tåg. Föraren av tåget upplevde inte att det var nära en påkörning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!