Det säger Leif Alexandersson som driver Frendo tillsammans med hustrun Lotta.
– Det har varit ett stort beslut för oss, men vi märkte redan i våras att det inte var lika mycket folk ute kvällstid. Sommaren gick hyfsat, men nu är det mindre med folk kvällstid igen. Folk är väl mer försiktiga kanske, som en följd av corona, så det hänger säkert ihop med det, tror Leif.
Dessutom – allt stök som Frendo drabbats av har varit de sista timmarna innan midnatt. Och ju färre folk som är ute, desto större otrygghet blir det, menar Leif.
– Så det är inte minst viktigt att öka de anställdas trygghet.
Frendo har inte tappat omsättning, utan istället har man fler kunder dagtid, vilket också är en bidragande orsak till att tiderna justeras. Tidigare hade man öppet till midnatt, men nu stänger man två timmar tidigare för att istället höja servicegraden på dagen.
– Näthandeln har ökat i coronatider så vi har mycket utlämning av paket. Vi har haft svårt att få det att flyta mitt på dagen och på mornarna är det mycket försäljning av mackor. Så när man väger ihop allt, hur vi ska få det att funka över dagen och hur vi ska få det tryggare – ja, då kom vi fram till att den här lösningen kan vara ett steg att underlätta för oss på flera sätt.
Hur har nyheten tagits emot av era kunder?
– Bara positivt. De allra flesta kommer ju uppleva den positiva förändringen, att deras ärenden går lite snabbare på dagen.
De nya tiderna börjar gälla på måndag.