Därför har rondeller grävts bort till hälften

Rondellen vid Silverdalsvägen i Hultsfred ser mest ut som en halväten tårta. Hälften har grävts bort. Anledningen är att flera långa transporter av vindkraftverk kommer att passera i sommar.

Det behövs en ordentlig breddning av korsningen vid Vena Kyrka, för att de långa och tunga Vindkraftstransporterna ska kunna ta sig fram i sommar. Kristdalavägen blir en reservväg.

Det behövs en ordentlig breddning av korsningen vid Vena Kyrka, för att de långa och tunga Vindkraftstransporterna ska kunna ta sig fram i sommar. Kristdalavägen blir en reservväg.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2022-03-14 14:40

Dessutom har en mängd trafikdelare rensats undan. Liksom ett stort antal uppstickande trafikmärken som har flyttats och fått tillfälliga låga positioner. Det handlar om ganska många skyltar, inte minst mellan Glahytt och Mörlunda, där det är mitträcken. 

– Vi gör det här för att de långa transporterna ska kunna ta sig fram, de har långa överhäng och de behöver mycket utrymme, säger Sebastian Karlsson på Svevia, som jobbar med det här projektet.

undefined
Rondellen vid Silverdalsvägen i Hultsfred påminner starkt om en halväten tårta, när vägen jämnats för sommarens tunga vindkrafttransporter.

Ett exempel på vad som behöver göras är rondellen vid Silverdalsvägen. Här har alla trafikdelare grävts bort. Och dessutom har man tagit bort ungefär halva kullen i rondellen. Samma sak är det vid rondellen i Glahytt på Oskarshamnsgränsen. Där har man också förstärkt vägkanten, för att transporterna ska kunna komma runt.

I Målillarondellen behöver man inte ta bort material. Däremot breddas rondellen ordentligt, så att transporterna kan ta ut svängen, för att komma igenom. Det behövs ordentliga förstärkningar här och var. Transporterna måste kunna ta ut svängarna ordentligt då ekipagen är uppemot 50 meter långa.

– De väger uppemot 130 ton har vi fått veta. Men vikten är fördelad på många hjulaxlar så vägarna klarar det, säger Sebastian Karlsson.

Redan nu ligger vindkraftverken och väntar i Oskarshamns hamn dit de kommit med båt. Och det verkar som om de kan få ligga kvar ett tag till medan transporterna förbereds.

– Det är två olika transporter som väntar, en som ska till Tvinnesheda söder om Åseda och Norra Vedbo, som ligger mellan Aneby och Jönköping, säger Sebastian Karlsson.

Riksvägarna 34/47 och 37/47 är det självklara förhandsvalet för transporterna. Men även länsvägen över Kristdala behöver åtgärder. 

Inte minst i korsningen vid Vena Kyrka, där vägen fått breddas ordentligt.

undefined
Av trafikdelaren finns det bara ett stolphål och lite sliten målning kvar.

– Den är reservväg, ett alternativ och det inte skulle gå att ta sig fram den andra vägen, säger Sebastian Karlsson.

Då tänker han till en del på det stora, pågående vägbygget på 34-an mellan Målilla och Hultsfred.

– Men det ska nog gå bra,  transporterna är väl förberedda och sker på tider när inte vägbygget är i gång.

Transporterna som ska till Tvinnesheda viker in på 34-an vid Glahyttrondellen och även åt det hållet är förberedelserna igång och trafikdelare, vägskyltar och annat flyttas för att inte komma i vägen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!