Tidigare har det funnits två bankomater i gallerian, men nyligen togs den ena bort. Det har också varit problem med att ta ut pengar i den automat som finns kvar.
– Det är rent ut sagt för jävligt. Var och varannan människa har inga pengar, säger en Hultsfredsbo som vill vara anonym.
Under tiden som Vimmerby Tidning står vid automaten försöker flera personer ta ut kontanter, men ingen lyckas. Irritationen är påtaglig.
En stund senare går det dock att göra uttag igen.
– Automaten har varit stängd i ungefär en vecka, men nu är den igång, säger Jenny Danielsson, pressansvarig på Bankomat.
Hon förklarar stängningen med att den andra automaten i gallerian har tagits bort.
– I samband med det görs en rad åtgärder, så det har att göra med att vi tog bort en automat.
Dessutom har automaten som är kvar drabbats av tekniska problem.
– Men i dag fungerar den. Vi håller lite koll på den och ser att det rullar på.
Varför tog ni bort den ena automaten?
– Det beror på den generella utvecklingen i landet där man använder mindre och mindre kontanter. Fler och fler använder digitala betalningsmetoder. Vi tittar i hela Sverige och ser vilka automater som vi behöver ta bort för att anpassa servicen efter efterfrågan.
Men ser ni att färre och färre använder kontanter just i Hultsfred?
– Generellt i Sverige använder folk mindre och mindre kontanter. När vi tittar generellt på automater så tittar vi på hur ofta de används, hur nära det är till andra automater och liknande. Då har vi valt att dra ner från två automater till en automat.