I ett rödvitt hus nära Knektagården i Hultsfred har Joachim Åberg sitt kontor. Sedan den 25 april är han verksamhetschef för hemtjänsten och omsorgen om personer med funktionsnedsättning, OF.
– Jag kommer närmast från Uppvidinge kommun, där jag var i fem och ett halvt år. Jag jobbade som enhetschef för ett antal olika verksamheter, alltifrån hemtjänst till särskilda boenden.
Han har även ett förflutet som rektor inom både grundskolan och gymnasiet. Dialekten avslöjar att han är född och uppväxt i Stockholm.
Nu är Joachim Åberg chef över cirka 200 medarbetare i hemtjänsten och runt 120 medarbetare i OF. Första tiden som verksamhetschef beskriver han som spännande.
– Jag är imponerad av Hultsfred, säger Joachim Åberg och berättar om allt från introduktionsprogrammet för chefer till kommunens målsättning "Lite bättre varje dag".
Samtidigt saknas inte utmaningar i verksamheterna.
– 2030 kommer vi nationellt att sakna 165 000 personer inom vård och omsorg. Det är en utmaning för oss alla att möta det.
Han menar att det handlar om tre delar – att jobba med rekrytering, att ta hand om nya medarbetare och att få människor att stanna kvar i verksamheten.
Som nybliven chef i Hultsfreds kommun vill han bilda sig en uppfattning om vad medarbetarna tycker om saker och ting.
– Jag kommer att gå ut och intervjua medarbetare i hemtjänsten och fråga: Vad är det som gör att du väljer att jobba här? Vad är det som gör att du väljer att vara kvar? Vad är det du tycker är bra? Vad är det för saker vi behöver skruva på? Vad behöver du för att kunna göra det lilla extra och bli lite bättre varje dag?
Totalt räknar han med att prata med 25–30 personer under hösten. Joachim Åberg betonar att det inte handlar om att gå förbi enhetscheferna, som han tycker gör ett väldigt bra arbete. Men för att kunna stödja cheferna anser han sig behöva prata med medarbetarna om vad som fungerar bra och mindre bra.
– Det är de som gör jobbet. Jag kan inte sitta här i ett rum och veta vad som är bäst. För att kunna fatta kloka beslut måste jag ha kloka människor att prata med.
Tror du att alla medarbetare säger vad de tycker när högste chefen kommer och pratar med dem?
– I de bästa av världar ja, men jag tror inte att det är så. Och så får det kanske vara. Man måste få säga det man känner sig bekväm i att tycka.
Har du redan gjort några förändringar i verksamheten?
– Vi har påbörjat ett utvecklingsarbete där vi tittar över hur jobbar vi med våra scheman så att vi är rätt antal personer vid rätt tidpunkt.
Joachim Åberg berättar att de jobbar mycket med "påverkningsbara" scheman, vilket han menar kommer att gynna både personalen och verksamheten.
– Medarbetarna ska få ett schema, en arbetstid och en arbetsmiljö som funkar med livspusslet i övrigt så gott det går. Men det är minst lika viktigt att vi har medarbetare på plats under de perioder och de tider när medarbetare behövs ute hos våra brukare.
Han planerar även att samla alla medarbetare i hemtjänsten för en inspirationsdag i höst. Tanken är att fylla på med ny energi efter pandemin och ge de anställda fortbildning.
Framöver vill Joachim Åberg även träffa medarbetarna i omsorgen om personer med funktionsnedsättning, där det också görs en översyn av verksamheten.
– Även där är jag imponerad av de kunniga och kompetenta enhetscheferna.