Vanligt, vanligt, men farligt, farligt.
– Spårspring är den största utmaningen vi har för trafiken, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
– Det är väldigt vanligt faktiskt.
Ett sätt att komma till rätta med spårspringet är att helt enkelt hägna in järnvägen på känsliga punkter. Ett arbete som just nu är i full gång längs järnvägen mellan Nässjö och Oskarshamn.
I Mariannelund är jobbet klart, och i Silverdalen, Lönneberga och Hultsfred är det i full gång. Det kommer att bli åtskilliga kilometer med det drygt två meter höga stängslet innan banan är åtgärdad..
– Spårspring är ett problem över hela landet, säger Bengt Olsson.
– Det är inget som är specifikt för just den här järnvägen.
Det skapar stora problem för trafiken när man upptäcker obehöriga människor på och bredvid spåret. Ofta stoppas trafiken helt tills man får klartecken att det inte är någon kvar på spåret.
– Även om man räknar med att man kan tidtabellen och tror att det inte ska komma något tåg kan det ändå göra det, säger Bengt Olsson, det kan vara ett godståg som inte går efter tidtabell. Nya tåg blir dessutom tystare och tystare och det blir svårare att höra dem komma.
Och att få hejd på ett tåg är inte det lättaste.
– Det är många ton som ska stoppas, säger Bengt Olsson, och det kan ta upp till 800 meter att få stopp på tåget även om farten bara är 80-90 kilometer i timman.