De kontrollerar festivalens varumärke: "Lite konstigt"

Ett decennium har passerat sedan Hultsfredsfestivalen lades ner, men FKP Scorpio behåller kontrollen över festivalens varumärke. Bolaget förlängde nyligen varumärkesskyddet till 2033.

2012 arrangerades den sista upplagan av Hultsfredsfestivalen i Hultsfred. Ytterligare en festival ägde rum 2013, men då i Sigtuna utanför Stockholm.

2012 arrangerades den sista upplagan av Hultsfredsfestivalen i Hultsfred. Ytterligare en festival ägde rum 2013, men då i Sigtuna utanför Stockholm.

Foto: Adam Ihse/TT

Hultsfred2023-04-30 06:00

FKP Scorpio arrangerade festivalen de sista åren, efter att Rockparty gått i konkurs. Bolaget registrerade även Hultsfredsfestivalen som varumärke 2013. 

Samma år flyttades festivalen till Sigtuna utanför Stockholm, vilket rörde upp känslor i Hultsfred. Som en motreaktion till flytten startades den nya festivalen This is Hultsfred, som arrangerades 2013–2016.

– Då var man lite upprörd. Att de tog namnet och det som var Hultsfreds stolthet, men i dag kan jag se det från ett annat perspektiv. Vi gjorde någonting med den kärleken för musiken. Det låg inte i namnet, utan det ligger i själva skapandet, säger Mimmi Hamnert som var ordförande för This is Hultsfred under några år.

undefined
"Det var en väldigt glad och kärleksfull tid", säger Mimmi Hamnert om åren med This is Hultsfred. Hon har haft nytta av erfarenheterna från festivalen i sitt arbetsliv.

Den 20 februari i år ansökte FKP Scorpio Sweden AB, via en advokatbyrå, om att förnya varumärkesskyddet för Hultsfredsfestivalen. För det fick bolaget betala 4 000 kronor i ansökningsavgift.

Samma dag kom svaret från Patent- och registreringsverket: "Er varumärkesregistrering är förnyad." Det innebär att varumärket är skyddat i ytterligare tio år – till och med den 31 maj 2033.

Varför har ni förnyat varumärkesskyddet, trots att festivalen är nedlagd sedan många år?

"Vi har en rad olika varumärken för både aktuella och tidigare projekt, och vi har som rutin att förlänga varumärkesskyddet så att vi fortfarande har kontroll över våra varumärken", skriver Božo Rasic, vd för FKP Scorpio Sweden, till Vimmerby Tidning.

Hur planerar ni att använda er av varumärket Hultsfredsfestivalen?

"För närvarande har vi inga aktuella planer för just varumärket Hultsfredsfestivalen."

undefined
2012 arrangerades den sista upplagan av Hultsfredsfestivalen i Hultsfred. Ytterligare en festival ägde rum 2013, men då i Sigtuna utanför Stockholm.

Mimmi Hamnert kände inte till att FKP Scorpio fortfarande har kontroll över festivalens varumärke.

– Min första tanke är att det är lite konstigt att hålla kvar vid någonting som de inte förvaltar. De gör inte Hultsfredsfestivalen längre, säger Mimmi Hamnert som samtidigt kan ha förståelse för att bolaget vill kontrollera varumärket.

– Skulle någon vilja starta upp en festival i Hultsfred igen så kan de göra det under ett annat namn. Jag tycker inte att namnet äger själva idén. 

Hur saknad är festivalen i Hultsfred?

– Den lever kvar på sitt sätt. Den har sina utställningar och folk pratar fortfarande om den, även om den nya generationen kanske inte gör det. Men den är säkert saknad över lag.

undefined
"Min första tanke är att det är lite konstigt att hålla kvar vid någonting som de inte förvaltar. De gör inte Hultsfredsfestivalen längre", säger Mimmi Hamnert, som var ordförande för This is Hultsfred.

Att återuppliva This is Hultsfred är inte aktuellt.

– Det var en så pass liten förening och vi jobbade helt ideellt. Vi är många som har familjer i dag och kanske inte har den tiden som man hade då, säger Mimmi Hamnert som precis hade tagit studenten när festivalen drog igång.

– I dag kan jag inte se att jag skulle ha någon tid alls, även om jag jättegärna skulle vilja.

Hur minns du tiden med This is Hultsfred?

– Jag växte väldigt mycket som person. Jag var väldigt ung och växte in i ett ledarskap när jag kom med i styrelsen och senare blev ordförande. Därifrån har jag vuxit väldigt mycket i min arbetsroll och haft många ledarroller i mitt arbetsliv. 

undefined
Nyligen förnyade FKP Scorpio Sweden varumärkesskyddet för Hultsfredsfestivalen, trots att festivalen inte har arrangerats sedan 2013.

Hon minns även gemenskapen bland de som jobbade ideellt och det stora stödet från Hultsfredsborna.

– Det var en väldigt glad och kärleksfull tid, även om det var mycket stressigt ibland. Det kan man absolut sakna.

Tror du att det kommer att bli någon ny festival i Hultsfred i framtiden?

– Man kan bara hoppas. Det skulle vara jätteroligt om någon drog igång någonting.

Hultsfredsfestivalen

Föreningen Rockparty, som bildades 1981, arrangerade Hultsfredsfestivalen 1986–2009. Rekordåret 2005 hade festivalen 31 800 besökare. På grund av vikande biljettförsäljning ställdes festivalen in 2010.

2011–2012 arrangerades Hultsfredsfestivalen av den internationella festival- och konsertarrangören FKP Scorpio, som flyttade festivalen från Hultsfred till Sigtuna 2013. Det var sista året som den arrangerades.

2013–2016 arrangerades festivalen This is Hultsfred av en förening med samma namn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!