De vill få folk att äta frukost

De ska göra en trendig kokbok, speciellt riktad mot de som inte äter frukost. Samtidigt som de vill inspirera frukostälskare med nya, fräscha recept. Godmorgon UF har bilden klar för sig.

Kompisar som inte äter frukost gav Tilda Föghner, Moa Nilsson och Wilma Nilsson i Godmorgon UF idén att göra en kokbok som ska inspirera till enkla, snabba och nyttiga frukostar.

Kompisar som inte äter frukost gav Tilda Föghner, Moa Nilsson och Wilma Nilsson i Godmorgon UF idén att göra en kokbok som ska inspirera till enkla, snabba och nyttiga frukostar.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfred2018-09-29 17:30

Bananer, kiwi, ananas och müsli, en snygg frukostskål och en skärbräda – där har ni en del av rekvisitan. Startskottet har gått för Godmorgon UF:s trendiga kokbok.

– I dag har vi filmat det som ska bli en inspirationsfilm för vår webbsida och sociala medier, berättar Tilda Föghner, företagets vd.

Hon och kollegorna Wilma Nilsson, ekonomiansvarig, och Moa Nilsson, produktansvarig, är målmedvetna. De vet vad de vill med sitt år som unga företagare. De är redan väl medvetna om att det ligger mer arbete bakom än de trodde från början, men suger samtidigt i sig erfarenheterna och värdesätter dem för framtida behov.

– Det känns jättebra att få med sig entreprenörskapet, säger Moa Nilsson.

Resultatet ska bli en trendig kokbok, som främst ska inspirera till att laga enkla och snabba men ändå nyttiga frukostar – men den ska även designas så boken i sig blir en snygg inredningsdetalj är det tänkt.

– Steg två blir att göra en hemsida med unika funktioner, säger Wilma Nilsson och ger några exempel. Det ska gå att få upp slumpmässigt utvalda recept och likt Tinder ska det gå att ge favoriterna likes.

Webbsidan ska bli ett komplement, Tilda, Moa och Wilma vet med sig att ungdomar i deras ålder kanske inte köper en bok, utan söker på nätet.

– Vi äter frukost och är frukostälskare. Men vi vet samtidigt många som inte äter något alls på morgonen. Där har vi fått idén till vår kokbok, som vi hoppas ska vara klar till jul.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!