"Det här är som konståkning på asfalt"

Röken låg tät över flygfältet i Hultsfred när det var dags för årets första träning på Hultsfred Drifttrack. ”Fler och fler upptäcker drifting, jag brukar säga att det här är som konståkning på asfalt”, säger ordförande Richard Loord.

Valter, ett och ett halvt, kollar drifting för första gången. "Han är tokig i bilar, men vi visste ju inte hur han skulle reagera på det här, det verkar som han gillar det", säger pappa Erik Stefansson.

Valter, ett och ett halvt, kollar drifting för första gången. "Han är tokig i bilar, men vi visste ju inte hur han skulle reagera på det här, det verkar som han gillar det", säger pappa Erik Stefansson.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Hultsfred2019-05-12 19:00

Fart, dån och många intresserade åskådare när ett hundratal driftare från när och fjärran kom för att leka av sig efter en lång vinter i två rökfyllda dagar på Hultsfred Driftdays.

– Det är fri träning för alla, vår ambition är att alla ska känna sig välkomna och vi har haft åkare här från 14 år upp till 50, säger Richard Loord, själv framgångsrik tävlingsförare.

I Hultsfred Motorklubb har den integrerade driftingföreningen satsat rejält på banan på Hultsfred flygfält, med bland annat större depå och ny beläggning.

– Banan är superviktig för oss, vi har stort fokus på att det ska vara en rolig bana att köra och vi utvecklar den hela tiden.

Under de fria träningsdagarna kör driftarna så däcken ryker, bokstavligt talat. När det är tävling bedömds det kontrollerade sladdandet utifrån fart, vinkel på bilen och stil.

– Det handlar om att köra aggressivt och säkert. Det är en bedömningssport jag brukar jämföra med konståkning, det är konståkning på asfalt. I princip kan du köra drifting med en vanlig bil, med vanliga däck, men du får förstås inte lika kraftig rökutveckling.

Hur länge håller dina breda däck, då?

– Två och ett halvt varv på vår bana, som är 950 meter lång. Så ungefär två och en halv kilometer.

Richard Loord tror att en anledning till att intresset för drifting ökat är att den tilltalar ungdomar.

– Det är Sveriges snabbast växande motorsport och ungdomar är ju det vi har att hoppas på.

En som har framtiden för sig är talangen Viktor Andersson, 15 från Växjö. Han kör på dispens och tävlar på samma villkor som de äldre förarna.

– Jag hade kört gokart sedan jag var tre och ville testa något annat. Drifting passade mig och inom tre år hoppas jag tävla i SM och inom fyra i VM, säger han och putsar sin monsterbil, en BMW E92 han byggt om från grunden med hjälp av bland andra pappa och storebror.

Och pappa Rikard Andersson kan konstatera att några problem att ta körkort lär det inte bli för grabben.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!