Som han ser det finns det bara två alternativ.
– Det ena är att kommunen gör en detaljplan och tar över ansvaret för den delen av Vetlandavägen som går från kyrkan och väster ut till rondellen där väg 23 och 47 delar sig mot Växjö och Vetlanda, säger Mikael Nilsson, förrättningslantmätare.
– Det andra är att fastighetsägarna utmed den aktuella vägsträckan och de i Gårdveda by bildar en samfällighetsförening.
För enligt honom är inte Trafikverket intresserad av att göra en detaljplan. Det är en kostnadsfråga, plus att Trafikverket inte har planmonopol.
Och blir det ett nej från Trafikverket blir det också ett nej från kommunen.
– Kommunen är inte avigt inställd till att ta över underhållet, säger Jens Karlsson, avdelningschef gata park. Det beslutade nyligen kommunstyrelsens arbetsutskott. Men ‑ det är som sagt under förutsättning att Trafikverket gör en detaljplan. Vi har dock inte fått något besked om hur man ställer sig till det, så det ska vi ta upp på mötet på torsdag.
Måste betala
Mitt emellan står fastighetsägarna utmed den berörda delen av Vetlandavägen.
– Men även de i Gårdveda by kan komma att ingå i samfälligheten, förklarar Mikael Nilsson. Anledningen är att vi gör den bedömningen att de kommer nyttja Vetlandavägen för att exempelvis åka till affären. Och nyttjar man vägen får man vara med och betala för drift och underhåll.
– Sedan är det en helt annan sak vilket andelstal de ska ha. Skäligt andelstal ska spegla den användning man har av vägen, tillägger han.
Trafikverket beslutade 2011 att dra in delar av underhållet av Vetlandavägen redan när vägen drogs utanför kyrkbyn.
Beslutet överklagades dock, men nu har det vunnit laga kraft sedan regeringen avslagit överklagan 2015. Med motiveringen att "vägavsnittet, efter förbifartens tillkomst, inte bör ingå i det statliga vägnätet".
– I november sa sig kommunen inte vara intresserad av att ta över ansvaret genom planläggning, säger Mikael Nilsson. Då såg Trafikverket ingen annan lösning än att ansöka om att bilda en gemensamhetsanläggning, som det egentligen heter. Och sedan har lantmäteriet gjort bedömningen vilka fastigheter som kan vara berörda och skickat en kallelse till dem.
Kommunen ändrat sig
Efter det har alltså politiken beslutat att kommunen är intresserad, men samtidigt skickat med vissa krav. Så Jens Karlsson hoppas att Trafikverket överväger att göra en detaljplan.
– Kostnaden får de ju hur eller hur, antingen en engångssumma för detaljplanen eller årligen i form av 60-80 procent i driftbidrag till fastighetsägarna, varav kommunen är en. Det borde finnas ett intresse att göra det så bra som möjligt för alla parter.
I morgon torsdag är det möte på Valhall, där alla berörda ska få information och kunna ställa frågor. Men några beslut ska inte tas. Det ligger långt fram i tiden.
– Det kommer bli ett stormigt möte, befarar Mikael Nilsson. Lantmäteriet har en fyrkantig lag att förhålla sig till, så det kommer storma mellan kommunen och de boende. Ska man få en fungerande väghållning måste en gemensamhetsanläggning bildas. Som jag ser det finns det ingen annan möjlighet om man inte planlägger