Det säger Helena Esscher, presschef på Coop, som lanserade 52 produkter med varumärket "Paolos" hösten 2018, i samarbete med ägaren av varumärket, Peoples Kitchen Concept AB.
– Vi har avslutat samarbetet med leverantören, som i sin tur brutit allt samarbete med Paolo Roberto, säger hon.
Coopbutiken i Hultsfred har fått direktiv att varorna ska bort från hyllorna.
– Tanken är att vi ska göra det arbetet under fredagen, säger butikschef Lotta Eliasson.
På andra håll i landet, bland annat i Linköping, väljer butiker att gynna organisationer mot sexuella övergrepp eller som hjälper kvinnor att hitta en väg ut ur prostitution.
Vad gör Coop i Hultsfred med produkterna?
– Vi har beslutat att stoppa varorna, men inte vad vi ska göra med dem, säger VD Richard Hedsand. Kan bli så att vi följer andra Coopföreningar och skänker pengarna till exempelvis Kvinnojouren. Beslut tas på måndag.
– Det enda vi säger är att det inte ska bidra till matsvinnet, tillägger Helena Esscher och understryker att Paolo Roberto inte får del av pengarna.
Vid en rundringning visar det sig att ICA Mathuset inte haft några Paoloprodukter.
– Det har inte efterfrågats, säger butikschef Robin Dovnäs.
Björn Gustavsson är butikschef på Willys, där det gick ut så kallat "produktlarm" efter avslöjandet att Paolo gripits för sexköp.
– Vi hade två olika pastasåser, men de är borttagna och vi avvaktar direktiv uppifrån vad vi ska göra med varorna.