Efter tappet: Nu jobbar butiken för att återfå kunderna

Efter ett stort försäljningstapp, som ledde till en minskad personalstyrka i början av 2020, så ser det nu ljusare ut för Coop Hultsfred på Bryggerigatan.

Ellen Svensson, butikschef för Coop Hultsfred, är nöjd med ombyggnationen av butiken. Nu letar hon efter ägarombud som kan representera medlemmarna. "Som butikschef tycker man att det är härligt att ha ett bra samarbete med ett ägarombud.".

Ellen Svensson, butikschef för Coop Hultsfred, är nöjd med ombyggnationen av butiken. Nu letar hon efter ägarombud som kan representera medlemmarna. "Som butikschef tycker man att det är härligt att ha ett bra samarbete med ett ägarombud.".

Foto: Sofie Olsson

Hultsfred2021-10-20 16:00

– Det ser bättre ut än ifjol och sommarförsäljningen var betydligt mycket bättre i år än innan. Det ser lovande ut faktiskt. Men sen är vi långt ifrån nöjda för fram till sommaren så var det fortfarande en tuff försäljning, berättar Richard Hedsand, som är VD för Coop Oskarshamn med omnejd ekonomisk förening. 

Sommarens ökade försäljning bekräftar det han redan misstänkt.

– Vi hade misstänkt att försäljningstappet förra sommaren berodde på att Astrid Lindgrens Värld var stängt och nu har vi fått det bekräftat, nu när det var öppet, att det hade en stor påverkan.

Det var i mars 2020 som nyheten kom att sex av 14 anställda fick lämna sina arbeten i butiken. Sedan dess har en hel del hunnit hända i butiken, bland annat har den byggts om och en ny butikschef; Ellen Svensson, har kommit på plats. Under en tid har hon varit butikschef för både Hultsfredsbutiken och Coop i Påskallavik, men nu har hon bestämt sig för att bara satsa på Hultsfred. 

– Jag älskar Hultsfred. Jag tycker det är ett väldigt bra team här, personalen är fantastisk. Det är en utmaning och jag gillar utmaningar, så det var därför jag landade in i det här, säger hon. 

Hon är nöjd med ombyggnationen som blev klar i början av 2021.

– Butiken är superfin nu och det får vi höra av kunderna att de tycker den är fin också. Vi minskade ytan och det behövdes ju, det var lite ihåligt innan. Det har blivit en mer välkomnande butik skulle jag säga.

Vad ser du för utmaningar framåt för butiken?

– Det är att få tillbaka kunderna som vi tappat. Vi vill få tillbaka alla kunder och fortsätta få nöjda kunder. Där är ägarombudet en viktig del – att kunna köra aktiviteter och ha någon som kan komma med input från medlemmarna, berättar Ellen Svensson och förklarar att man just nu letar efter två ägarombud som fungerar som ledet mellan butiken och medlemmarna.

VD Richard Hedsand är också nöjd med ombyggnationen.

– Vi har mycket bättre drift på vår butik idag. Det ser bättre ut. 

Enligt Hedsand har inga förändringar gjorts på personalstyrkan sedan uppsägningarna i mars 2020, och vad framtiden har att erbjuda kan han inte svara på i dagsläget.

– Vi är en bit in i vår budgetprocess, så det är lite för tidigt att uttala sig om personaldelen. Vi jobbar nu för nästa år och hoppas att nästa sommar kommer bli ännu bättre och hela året också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!