– Vi känner verkligen att vi har hittat vår grej, säger Erica Hammarlund som driver campingen tillsammans med Rickard Hägglund.
Erica Hammarlund och Rickard Hägglund tog över campingen i Hultsfred till förra säsongen. De är nu taggade för en ny säsong.
– Det känns bra att komma som ny och ha nya idéer, säger Erica Hammarlund, då är man inte fastlåst i gamla arbetssätt.
Den nya säsongen kommer med flera nyheter. Bland annat en storsatsning på cafédelen, som kommit att bli ytterligare ett ben för verksamheten att stå på. Förra sommaren var det många Hultsfredsbor på kvällspromenad som stannade till på campingen och tog en kopp kaffe, eller något annat.
Erica hoppas nu att det ska bli ännu fler i år, när man satsar på att utvidga serveringen med ett stort trädäck.
– Det blir lite annat än de gamla plattorna, säger Erica Hammarlund.
Snickarna är i full gång med bygget, det ska ju vara klart till sista april när campingen öppnar för säsongen.
I vinter har campingplatsen också fått ytterligare en grillplats. Kommunens föreningslag har sett till att den kommit på plats.
– Det är jättekul, tycker Erica Hammarlund.
– Det är redan många som varit här och provat den. Friluftsliv har blivit ett sätt att träffas i dessa tider och jag hoppas att viljan att vara ute håller i sig i framtiden.
Det kommer även att bli lite mer liv och rörelse på sjön i sommar, tänker Erica och Rickard. De satsar på fler uthyrningsbåtar, kanoter och kajaker.
– Dessutom kommer vi att ha några Standup padelboards, säger Erica Hammarlund, det är en ny grej för oss.
Förra säsongen på campingen blev inte så lite ovanlig, pandemin ställde till det för Strandcampingen lika väl som för många andra i turistnäringen.
– Det var väldigt ovisst hur det skulle gå, så det fick bli som det blev, säger Erica.
– Antalet campinggäster minskande, men å andra sidan ökade antalet cafégäster. Faktum är att vi hade fler campare här i september än i juni.
Hon håller tummarna för att det ska bli ännu fler den här säsongen. Men det är svårt att sia, speciellt om framtiden.
– Men förra sommaren såg vi en ny trend bland camparna, säger Erica Hammarlund.
– De bokade besöken minskade och i stället blev det fler drop inbesök på campingen. Det verkar som om de ville se hur läget var innan de bestämde sig.