Pressgjuteriet IAC Hultsfred tvingades permittera personal redan när pandemin var i sin linda. När det inte räckte varslades också halva personalstyrkan, som en direkt följd av att de två största kunderna Scania och Volvo höll stängt.
– Vi pratar om en tvärnit, vi var så djupt nere där en tid att vi var strax under 40 medarbetare innan det vände och vi kunde börja återkalla personalen successivt. På senhösten var produktionen sedan uppe i 80-90 procent av vad vi gjorde innan pandemin, berättar Dan Nilsson.
Där efter har det snurrat på nästan överraskande bra.
– I takt med att vi vuxit behövdes en fabrikschef, så i februari anställdes Egon Karlsson, tidigare försäljningschef på Ljunghäll. Därefter har det bara fortsatt uppåt, så under hela 2021 har vi tillverkat på en högre nivå än under 2019 och personalmässigt är vi i dag närmare 75 medarbetare. Så stora har vi inte varit någon gång under mina fyra år som vd, säger Dan Nilsson.
Vad var det mer konkret som hände efter en tuff tid?
– Våra stora kunder Scania och Volvo började efterfråga mer artiklar. Enligt deras årsredovisningar har de sålt slut på lastbilar för hela 2021 och vi hängde med i kölvattnet av deras framgångar. Lastbilsaffären är väldigt tung för IAC Hultsfred.
– Utöver det har vi tagit en ny, stor fin affär, som jag inte vill namnge än. Det rör sig om en betydande kund motsvarande 15-20 procent av vår omsättning, som vi börjar producera till nu i höst, tillägger Dan Nilsson.
Betyder det fler nyanställningar?
– Just nu märker vi en lite ryckigare, osäkrare marknad på grund av bristen på halvledarkomponenter, som drabbar även våra kunder. Det gör oss mer försiktiga, så för tillfället är det inte aktuellt. Men får våra stora kunder ordning på det flödet – då kan det bli tal om ökning.
– Men, tillägger han, det är samtidigt inte helt enkelt att hitta kompetent arbetskraft i den uträckning vi behöver. Sedan är vi inte rädda att ta in unga och forma dem och vi märker en trendskillnad, att ungdomar idag vill ha arbetsplatsen nära hemmet, så de flesta som tar sig in här är verkligen från närregionen.
Vad skulle du säga att bolaget står inför för utmaningar nu?
– Att emballagepriserna skenar, vi pratar om dramatiska höjningar. Våra kunder får hjälpa oss att bära det, men det är helt klart en utmaning vi brottas med.