Under de sju år som Ekebergskyrkan anordnat secondhand och loppis har omfattningen ökat, både i form av besökare och saker som skänks till verksamheten. I genomsnitt är det 400 besökare per tillfälle.Monica Bergh, som är en av de ansvariga, tror att detta kan bero på att allt fler tänker på att återvinna sina saker.
– Vi har även varit igång ganska många år nu vilket kan bidra till att informationen om vår verksamhet spridit sig allt mer, tillägger Monica Bergh.
Att intresset har blivit större syns inte minst i alla föremål som har skänks till verksamheten. Utbudet innehåller näst in till allt för hemmet, med bland annat möbler, textilier, böcker och porslin. Verksamheten tar ständigt emot nya föremål, så pass att allt inte får plats i samma lokal. Det har medfört att loppisen har fått utöka till en extra lokal där de förvarar föremål som ska prissättas och ställas fram i mån av plats.
Under 2016 genererade kyrkans secondhand och loppis över 300 000 kronor där en tredjedel skänktes till olika välgörenhetsprojekt. Resterade gick till den egna ungdomsverksamheten och omkostnader.
Pengarna som skänks till välgörenhet går främst till olika organisationer där målgruppen är kvinnor och barn. Bland annat har organisationer så som Världens Barn, Glömda Barn, Frälsningsarmén samt olika kvinnojourer fått ta del av de pengar som har samlats in. Organisationerna som får tillgång till pengarna är både lokala och globala och väljs ut av de ansvariga för loppisen. Monika Bergh berättar att de varje år sammanställer de tackbrev som de får av organisationerna så att besökarna på loppisen kan se vilka som har tagit del av pengarna.
Under lördagens loppis var biståndstagaren Läkarmission och deras projekt i Kongo på Panzisjukhuset. Det är i samarbete med sjukhusets doktor Denis Mukwege som under lång tid har arbetet med kvinnor och barn som utsatts för sexuellt våld.
Under hösten kommer Ekebergskyrkans secondhand och loppis vara öppet varannan lördag med start i lördags. Secondhandverksamheten är helt ideell och det är många personer som hjälps åt för att få verksamheten att fungera.
– Vi är sex stycken som är ansvariga och sen är det många som hjälper till, berättar Monica Bergh. Det är mycket jobb men det är alltid lika roligt och vi får mycket fin respons.
Arbetet innebär både att ta hand om alla föremål, prissättning samt att ta hand om försäljningen. Under lördagarna serveras även kaffe som har blivit en mötesplats för besökarna.