Som mest berördes omkring 4 000 av Eons kunder i Hultsfreds kommun när strömmen gick under måndagseftermiddagen. Flera verksamheter i trakten meddelade på sociala medier att det var tvungna att stänga under kvällen. Bland annat Willys, Frendo och Palace Hotells restaurang.
– Ja, vi var tvungna att stänga uteserveringen, berättar Christian Ryning på Palace Hotell.
– Allt går ner i dödläge när det inte finns el. Så man får hitta på saker för att kompensera gästerna. Nu höll det i sig så länge också. För oss försvann elen vid 16 och kom tillbaka 21-tiden. Men vad ska man göra, det är bara att göra det bästa av situationen. För att hålla gästerna glada bjöd vi på räkmacka och vin. Det var faktiskt väldigt uppskattat.
Hur påverkas ni av strömavbrottet?
– Det är klart att det är en ekonomisk förlust. Det går inte att ta fullt betalt för ett rum när gästerna inte ens ser. Man måste kompensera annars får du världens sämsta recensioner. Och det är klart, när hotellet är fullbelagt så blir det en del pengar. Man står med personal, alla städkostnader och allt runtomkring ändå. Vi som företag har också väldigt höga självrisker på försäkringen, så man får ta smällen själv i slutändan.
Får det här er att tänka annorlunda framåt?
– Nej, normalt sett har vi bra elsystem. Det var bara olyckligt att strömmen gick precis när det var fullbelagt och full uteservering.
På Eon berättar Peter Hjalmar, regionchef Syd, att anledningen till strömavbrottet var åskan.
– Vi hade en åskfront som kom in söder ifrån. Vi såg att den följde kustlinjen men lite innan klockan 17 gick den in över land och orsakade då ett strömavbrott i Hultsfred för nästan 4 000 kunder. Det som händer är att blixtarna söker sig till våra åskledningar och följer ledningarna in i vår fördelningsstation som finns i området. När åsköverspänningarna plockas bort kan det vara att vår tekniska utrustning av säkerhet kopplar bort strömmen, berättar han.
Hur kommer det sig att strömmen var borta så pass länge?
– När vi kopplar på strömmen igen måste det ske på ett säkert sätt. Och då måste vi ha ut en person på plats för att säkerställa att inget är skadat. Tyvärr tar det lite tid och under den tiden har kunderna strömavbrott.
Hur ofta sker det omfattande strömavbrott i området?
– Vi har återkommande strömavbrott kopplat till åskan några gånger per sommar. Vi har också haft strömavbrott kopplat till avgrävda kablar, men då blir det en begränsad del som omfattas.
Vad görs för att förhindra att det sker igen?
– Vi jobbar hela tiden på att förbättra. Sedan ett år tillbaka har vi en testanläggning på Öland där vi sätter åskskydd i ledningarna istället. Det har visat sig vara väldigt effektivt. Sedan vi satte upp ledningarna där har vi inte haft något strömavbrott kopplat till åska. Så det tänker vi sprida till resten av Kalmar län, inklusive Hultsfred. Just för att vi har mycket återkommande åska i området och jag tror att det är rätt åtgärd för att med tid kunna plocka bort åsköverspänningarna. Men innan vi går ut på bred front måste vi vara säkra och därför håller vi på med olika tester och utvärderingar, säger Peter Hjalmar.