- Det här är ett beslut som fått mogna fram under ett och ett halvt år, säger företagets ägare och vd Lasse Olsson.
Det var när diskussionerna om att gå över till järnväg började bli allt mer påtagliga som Lasse Olsson kände att det var dags för en förändring.
- Det hade handlat om väldigt stora investeringar för mig, i storleksordningen 20 miljoner kronor, säger han. Sandahlsbolaget däremot, de är redan inne på järnväg. Så för dem var det en mycket enklare omställning.
Till syvene och sist var det alltså en kostnadsfråga. Lasse Olsson drog sig för att göra en så stor investering, så Sandahlsbolagen har helt enkelt köpt linjetrafik för Schenker mellan nordöstra Småland och Västerbotten/Norrland, vilket omfattar 13 lastbilar och 25 medarbetare.
- När jag fick förfrågan i maj 2007 kände jag mig inte mogen, men med tiden har erbjudandet känts allt mer lockande.
En bit av livsverket
Fyra lastbilschaufförer förlorar sina jobb sedan Olsson Transport, med säte i Hultsfred, sålt Norrlandsdelen till Sandahlsbolagen.Det handlar om linjetrafiken för Schenker, med en omsättning på omkring 35 miljoner kronor som nu läggs på järnväg.
Delar av Olsson Transport har sålts. Lasse Olsson stod inför en jätteinvestering och valde istället att göra sig av med delar av sitt livsverk.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!