Det är en gnistrande, blänkande ädelsten på fyra hjul som Stefan backar ut ur garaget. Inte tu tal om den saken. Åtta års arbete har givit precis det resultatet som han ville ha, en helt ny PV.
Men för att börja från början... Stefan hittade sin bil på en bilskrot i Eksjö.
- Jag har ju varit bilskrotare själv så jag tycker det är lite kul att gå och titta, säger Stefan. Och så hittade jag den här PV-n. Den hade ett motorfel, det knackade någonstans i motorn, men i övrigt såg den inte så tokig ut.
Så han fick ett infall och köpte loss bilen på skroten, pappren fanns ju fortfarande i behåll.
- Först tänkte jag bara laga motorfelet och sälja bilen vidare, säger han.
Så när PV-n kom hem till Östrahult revs motorn ut och eftersom man misstänkte att knacket kom från kamdrivningen byttes dreven.
- Men det hjälpte inte, det knackade lika mycket för det, så vi bestämde oss för att riva ner hela bilen och renovera den i grunden.
Fast hade han då vetat vad han vet i dag, är det inte helt säkert att det blivit någon renovering.
Det gick åt 4000 arbetstimmar, och en prislapp motsvarande en ny bil i samma storleksklass innan den blev klar.
Det visade sig att bilen för all del var ett orört och bra objekt, men när Stefan plockade isär bitarna visade det sig att den var betydligt mer rostig än den såg ut för. Det är bra mycket plåt som måste bytas ut.
En helt ny bil från 1954
En sprillans ny bil. Av 1954 års modell. Det gick åt 4000 arbetstimmar, men nu är det klar.Stefan Johansson från Kristdala vrider på nyckeln till sin PV 444 och B4B-motorn hoppar igång direkt. 6-voltsbatteriet sätter för all del inget toppvarv på startmotorn. Men så det räcker till.
Stefan Johansson från Kristdala reflekterar över sin bil. En helt ny PV 444, fast av 1954 års modell. " Det tog 4000 timmar att renovera den" säger han, men det var det värt...
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!