”En ljus framtid för Stångådalsbanan”

”Framtiden för Stångådalsbanan och Tjustbanan ser ljus ut. Förutsatt att Trafikverket ändrar sin inställning till regionalbanorna”
Internationelle järnvägsexperten Per Corshammar, från TüV i Danmark hade ett klart budskap när han gästade Regionutvecklingsdagarna i Hultsfred för delta i ett symposium om järnvägarnas betydelse.

Michael R Olsson och Jonas Therning från näringslivet, järnvägsexperten Per Corshammar och Carl-Johan Bodell frågades ut av infrastrukturkansliets Michael Leijonhud.

Michael R Olsson och Jonas Therning från näringslivet, järnvägsexperten Per Corshammar och Carl-Johan Bodell frågades ut av infrastrukturkansliets Michael Leijonhud.

Foto:

Hultsfred2017-10-23 11:30

Per Corshammar pekade på en rad lyckade upprustningar i Europa, som han varit delaktig i, och han berättade att en upprustad järnväg sätter fart på utvecklingen i närområdet, med bostadsbebyggelse, och en allmän tillväxt.

– Bra kommunikationer är viktiga, sa han, finns inte det blir det stagnation i området och på sikt tillbakagång.

Han menar att storstäderna måste stå tillbaka för att utveckla landsbygden. KLTs krav på banan är rimliga, och det är viktigt för hela landet att lyfta upp landsbygden.

Vill ha tågtransport

Det är förstås ett scenario som tilltalar Michael R Olsson från Hjältevadshus och Jonas Therning från Boklok, som också deltog på scenen för att, ge en bild av industrins, främst då husindustrins, syn på järnväg och järnvägstransporter.

Och möjligheten att kunna öka andelen tågtransporter står högt på båda husfabrikernas önskelistor. Inte minst för miljöns skull.

Pendlig viktigt

Godstransporterna är viktiga för företagen, men också pendlingsmöjligheterna berördes. Det betyder mycket för företagens möjligheter att rekrytera personal, att det är lätt att ta sig till fabrikerna.Utbudet av lokal arbetskraft är ju så att säga något begränsat i både Gullringen och Hjältevad. Det har nästan blivit ett talesätt i branschen att ”Landsbygden bygger städerna”.

Båda har ju dessutom järnvägar alldeles in på knuten, både i Hjältevad och i Gullringen går ju spåren nästan rakt igenom fabriksområdena.

Två timmar

I det här seminariet deltog också Karl-Johan Bodell, vd för länstrafiken i Kalmar län och han redogjorde för de planer som finns för Stångådalsbanan. Bland annat om ambitionen att minska restiden mellan Kalmar och Linköping till två timmar.

Han redogjorde också för de insatser som behövs i fråga om upprustning och mötesspår, för att man ska nå det målet.

De här planerna var långt ifrån någon nyhet för Per Corshammar.

– Redan när jag jobbade på Trafikverket, fanns de här planerna, sa han, det finns färdiga ritningar på hur mötesspåren ska byggas. Men av någon anledning har Stångådalsbanan hamnat längst ner på Trafikverkets lista.

Per Corshammar berörde också tågsituationen i stort i landet och han menar att det är på tok för trångt på spåren. Vart fjärde tåg som skulle behövas får inte plats.

– Vi får räkna med att det trafikkaos som råder på järnvägen kommer att fortsätta, vi kan inte vänta oss att tågen går i tid så länge det ser ut så här, sa han.

När och om det blir verkstad av planerna på att rusta upp Stångådalsbanan är Corshammar och Bodell överens om att man ska ta ett krafttag på en gång. Stänga av trafiken helt medan jobbet pågår och sedan göra en omstart.

– Snuttifiering kostar skjortan, sa Per Corshammar i sitt slutord, där han också gick hårt åt Trafikverket av i dag.

– Det går för långsamt när de gör något, det kostar för mycket och det blir halvbra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om