Folks ökade intresse för friluftsliv avspeglar sig hos Interjakt Hultsfred, Lundhs hund, jakt och fiske.
Under tre-fyra veckor när pandemin drog igång var det lugnt, därefter har intresset saknat motstycke.
– Det hade jag aldrig vågat tro, att det skulle bli så här mycket att göra. Försäljningen har ökat 20 procent de senaste ett och ett halvt åren. Ökningen gäller både i butiken och på nätet, säger delägaren Peter Lundh.
Förutom att gamla kunder handlat mer frekvent, har butiken även fått flera nya kunder under perioden.
– Vi satsade runt tre miljoner kronor på vapenförsäljning i juni 2019 och hade precis hunnit arbeta in oss på det när pandemin slog till. Nu säljer vi väldigt mycket vapen. Men också hundgårdar, som en följd av att fler människor skaffat hund under pandemin. Så ökningen omfattar både hund, jakt och fiske.
Uppgången har genererat ett nytt arbetstillfälle, så numera är man sex anställda i företaget, som grundades 1966 och i dag är ett familjeföretag i tredje generationen.
Ser du någon risk i att trenden vänder?
– Det vet man ju aldrig, men jag hoppas folk ska bibehålla intresset, så trenden är här för att stanna. Men jag räds inte en nedgång, vi klarar det. Nu har vi faktiskt nästan haft för mycket att göra. Det har varit helt sjukt, vi håller på att jobba ihjäl oss. En pandemi till orkar vi inte med.
Kan det bli ytterligare nyanställningar?
– Inte för tillfället, säger Peter Lundh.