En samhällsinsats med fågelperspektiv

– Brandflyg 5682 startar norra slingan. Piloten Magnus Ståhl får klartecken. Vi sitter i flygklubbens Diamond DA 40, Magnus som flyger, Patrik Axelsson som spanare och undertecknad.

Jordbrukslandskapet breder ut sig som ett lapptäcke.

Jordbrukslandskapet breder ut sig som ett lapptäcke.

Foto: OLOF CARLSON

Hultsfred2018-07-18 20:00

Det talas mycket om skogsbrandflyget i dessa dagar. Men hur går det egentligen till?

Tidningen fick tillfälle att öka med på en spaningstur i den norra delen av länet.

– Vi kör alltid efter förbestämda slingor, berättar Patrik Axelsson, brandflygsamordnare i Frivilliga Flygkåren, en slinga i södra länet och en här uppe i den norra.

Vi ska ut på den norra slingan, som av naturliga skäl startar på Hultsfreds Flygplats, och sedan bär det iväg mot Kristdala. Men vi behöver inte just mer än komma upp på flyghöjden, 700 meter, förrän vi ser Kärnkraftverket i Simpevarp lysa vid horisonten. Kvällssolen ligger på och skapar ett kritvitt landmärke. Trots att det är lite disigt i luften, blir utsikten flera mil åt alla håll, en rökpelare skulle inte a skuggan av en chans att gömma sig för flygarnas vana falkögon.

På väg mot Kristdala flyger vi över platsen för den stora skogsbranden vid Mellingerum för några veckor sedan, där ett svartbränt månlandskap breder ut sig i ledningsgatan.Här är lugnt nu, branden är släckt sedan länge, men spåren efter den finns som sagt kvar. Vid Kristdala kyrka ungefär, gör Magnus en brant sväng, och planet surrar vidare norrut, mot nästa vändpunkt som är i Rimforsa. Det blir med andra ord en tur in i södra Östergötland också.

Gräset är alltid grönare på andra sidan, sägs det, och i det här fallet stämmer det gamla talesättet. För på Östgötasidan om länsgränden är höstfärgerna inte alls lika markerade som på vår sida om gränsen.

Från Rimforsa, vänder vi så näsan söderut igen, sneddar över Kisa, Ydrefors, Rumskulla och Mariannelund. Fortfarande ingen rökpelare i sikte. Och det är förstås precis som det ska vara.

Vi genar över Jönköpings läns östra hörn för att så småningom komma fram till Järnforsen och Virserum och därifrån ut över Mörlundaslätten, där åkrarna breder ut sig som ett lapptäcke, i många olika nyanser av gult och brunt.

Kristdalabygden är förmodligen den bäst bevakade delen i hela länet, för den här triangelbanan både börjar och slutar här, så också den här gången.

Den här patrulleringen går mot slutet, planet går in för landning på flygplatsen i Hultsfred. Men det är inte riktigt hemdags än, först ska planet tankas upp och göras klart för nästa runda. Och sedan är det en hel del administration som måste göras.

Med en marschfart på runt 200 kilometer i timman tar det en och en halv timma för brandflyget att köra den norra slingan. Om det inte händer något vill säga.

– Vi har bränsle för att kunna vara i luften i sex timmar, säger Patrik Axelsson.

Så det finns marginal om de skulle behöva hänga kvar där uppe lite extra. Hittar man en skogsbrand någonstans, slår man larm till SOS alarm, som i sin tur skickar ut räddningstjänsten. Under tiden cirklar planet kring branden och letar efter lämpliga vägar fram till branden.

– Vi har direktkontakt med brandmännen på marken och kan berätta precis hur de ska åka, säger Patrik Axelsson, vi kan också berätta var de kan hitta vatten och mycket annat som de behöver veta.

Här i Kalmar län är det Frivilliga Flygkåren som ansvarar för brandflyget och det är fyra flygklubbar som delar på jobbet. Det behövs för i år har det varit mycket.

– Vi har flugit sju timmar om dagen, sju dagar i veckan, säger Patrik Axelsson. Vi är på väg mot något slags rekord.

Bara klubben i Hultsfred har loggat 140 flygtimmar i år. Och de andra tre klubbarna väl så många.

Det är inget litet jobb som görs på frivillig väg av flygklubbarna, vars medlemmar jobbar gratis. Piloterna får förstås tillgodräkna sig flygtimmarna, men spanarna får nöja sig med själva flygturen.

– Men vi gör en stor samhällsinsats, och det känns bra, tycker Patrik Axelsson.

Förra helgen var det extra tydligt, när brandflyget hittade tre skogsbränder i närheten av Hultsfred. Och ytterligare fyra i Kalmartrakten. Åskvädret tände eld på skogen på de mest otillgängliga ställena som tänkas kan.

– Man kan leta på marken i timtal utan att hitta fram, säger Patrik Axelsson, men när vi går upp kan jobbet vara gjort på tio minuter.

Brandflyget har dessutom jobbat fram rutiner som gör att man kan vara i luften med väldigt kort varsel om det skulle behövas vid andra tider än de planerade turerna.

– Vi har hittat ett bra system för det, säger Patrik Axelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!