Enorma sopberg kostar över en halv miljon om året

Sophanteringen i Stålhagen kostar bostadsbolaget runt 600 000 kronor extra om året.
– Vi tvingas sätta in extrapersonal varje helg för att hålla sopbergen i schack, säger Roger Lundh, arbetsledare för vaktmästarna.

Foto: Privat

Hultsfred2016-10-18 05:58

Vid soprummen hittar man bildelar och hela köksinredningar. Skrotade cyklar och tvättmaskiner. Däck och barnvagnar. Här om dagen hade till och med en gammal orgel ställts av.

– Plus vanliga hushållssopor i stora mängder, säger Roger Lundh. Varje dag går det åt mycket tid  bara till att plocka i ordning vid soprummen, inte minst på våren när fiskmåsarna ger sig i påsarna och river ut innehållet.

Till Kejsarkullen

Allt utöver vanliga hushållssopor måste vaktmästarna dessutom åka och slänga på Kejsarkullen. Två-tre vändor efter en helg är ingen ovanlighet. Ibland rent av fyra.

– Det innebär också en extrakostnad, för bostadsbolaget slänger inte gratis där som privatpersoner gör, säger Roger Lundh som misstänker att även folk utifrån åker till Stålhagen och dumpar sina saker.

– För de som bor här har varken tvättmaskiner, sådana här köksinredningar eller orglar. Så det vore väldigt tacksamt att få kontakt med vittnen, så vi kan få ett slut på det här.

För att hålla sopbergen i schack måste personalen jobba även lördagar och söndagar. Sammanlagt fyra timmar går åt varje helg till att röja bara runt de fyra soprummen.

Tre gubbar

– Vi testade en helg utan personal, då var det så mycket sopor på måndagen att tre gubbar jobbade fem timmar vardera med att plocka i ordning och köra till tippen, säger Roger Lundh. Så kan vi inte ha det, det stjäl för mycket tid av annat som måste göras.

Mohamed Ajili är en av vaktmästarna som ser bergen växa sig större och större. Han vet hur mycket tid som går till spillo varje dag. Bara på att plocka sopor och städa.

– Det börjar med att någon ställer en påse utanför, så följer nästa och nästa efter. Det tar inte lång tid så är det stora högar och vi hittar dessutom ofta vanliga hushållssopor i papperskorgarna på området. Vi städar upp och gör fint en dag, när vi kommer tillbaka nästa är det likadant igen.

Det här ofoget kostar Hultsfreds Bostäder runt 600 000 kronor extra om året i personalkostnader och deponi.

Utöver den vanliga sophanteringen.

– Det är förstås pengar som vi skulle kunna lägga på annat om folk skötte sig, säger VD Nicke Wainebro. Exempelvis på underhåll, eller hålla det snyggare utomhus och i trappuppgångar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om