Satsning planeras på tomma industriområdet i Hultsfred

Nu börjar det hända saker i kvarteret Batteriet. Hultsfreds kommun ska bredda en väg och bygga en ny infart i samband med en laddsatsning på industriområdet.
Samtidigt har provtagningar visat att marken är kraftigt förorenad av dioxiner.
"Denna del av gamla Varta-fastigheten ingick inte i det stora saneringsprojektet", uppger samhällsbyggnadschef Jens Karlsson.

Kvarteret Batteriet, som ligger på gamla Vartatomten i Hultsfred, har 58 000 kvadratmeter ledig företagsmark.

Kvarteret Batteriet, som ligger på gamla Vartatomten i Hultsfred, har 58 000 kvadratmeter ledig företagsmark.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2025-02-19 06:00

Nyheten i korthet

  • Hultsfreds kommun planerar att bredda en väg och bygga en ny infart i kvarteret Batteriet, där en laddstation för tung trafik ska byggas av laddningsoperatören Edri.
  • Markprovtagningar har visat att området är kraftigt förorenat av dioxiner, men detta förväntas inte påverka byggplanerna.
  • Det finns inga officiella planer för de andra tomterna i kvarteret, men kommunen arbetar med flera potentiella intressenter.

På gamla Vartatomten i Hultsfred har kommunen skapat ett nytt industriområde. Det har funnits förhoppningar om att kunna fylla området med e-handels- och logistikföretag, men hittills har tomtförsäljningen gått trögt.

För drygt ett år sedan hade endast två tomter sålts, till Klar Kvadrat.

Nu har ytterligare en fastighetsaffär gjorts. Enligt Jens Karlsson har en del av Batteriet 25 sålts till laddningsoperatören Edri, som ägs av Eon-koncernen. En laddstation ska byggas på fastigheten, som ligger vid korsningen Framtidsvägen/Handelsvägen.

– Det är en publik laddstation med möjligheter för både tung trafik, och det finns det mycket av i Hultsfred, men också för privatbilism att ladda sina bilar, säger Björn Persson, regional kommunikationschef på Eon.

undefined
"Det planeras nu för fullt för att etablera en laddstation", säger Björn Persson, regional kommunikationschef på Eon.

Eldrivna lastbilar är ingen vanlig syn på vägarna i dag.

– Nej, men det kommer undan för undan. Det är bara en tidsfråga innan det blommar ut mer och mer, säger Björn Persson och fortsätter:

– Det finns alla sorters laddningsbara transportfordon, både för tung trafik och för lätt trafik, tillgängligt på marknaden. När diesel försvinner som möjligt bränsle kommer elen att betyda väldigt mycket för framtida transporter.

I dagsläget har Eon-koncernen ingen liknande anläggning i våra trakter. Tanken är att en bygglovsansökan ska lämnas in till Hultsfreds kommun under den senare delen av våren.

– Det planeras nu för fullt för att etablera en laddstation.

undefined
Fastigheten där en laddstation ska byggas ligger i utkanten av kvarteret Batteriet, nära Handelsvägen och Willys.

I samband med affären har en miljöteknisk markundersökning gjorts i området.

"Den marken som provtagits är den mark som är allmän platsmark (som kommer vara kommunal fortsatt) där en infart ska byggas av oss (kommunen) till fastigheten som Edri köpt. Det är därför markprovtagningen genomförts", skriver Jens Karlsson till Vimmerby Tidning.

Marken som har undersökts på Batteriet 25 ligger längs med Handelsvägen.

"Denna del av hela gamla Varta-fastigheten ingick inte i det stora saneringsprojektet som SGU drev. Därför ville vi säkerställa vad för eventuella föroreningar som fanns i marken innan vi bygger infart där. Den mark som Edri köpt är sanerad", skriver Jens Karlsson.

undefined
Bland annat ska tunga fordon kunna ladda sina batterier i Hultsfred, där Eons laddningsoperatör Edri planerar att bygga en station.

Prover har även tagits på grannfastigheten Träförädlingen 12.

"I samband med att infarten ska byggas ska också vägen in mot gamla Hultsfreds-husområdet breddas efter önskemål från verksamheterna inne på området. Därav har provtagningar också skett på Träförädlingen 12", skriver samhällsbyggnadschefen och tillägger:

"Att båda ytorna varit förorenade har varit känt hela tiden men i och med att arbeten nu då ska ske på delar av dem så behöver provtagning ske enligt rutin."

Fram till 1989 låg ett impregneringsverk i området, och på platsen som nu undersökts fanns upplag för sliprar och stolpar som impregnerats. Verksamheten bedrevs i 46 år och satte sina spår. Markundersökningen visar att den ytliga jorden är kraftigt förorenad av dioxiner.

Konsultbolaget Structor som tagit proverna föreslår att området hägnas in i väntan på en permanent åtgärd.

"Detta med anledning av att riktvärdet med avseende på korttidsexponering för dioxin överskrids med stor marginal", skriver Structor i sin rapport.

undefined
Kartan visar var prover tagits på fastigheterna Träförädlingen 12 och Batteriet 25. Provtagningen visar att marken är kraftigt förorenad.
undefined
Tanken är att snabbladdare för både tyngre och lättare fordon ska sättas upp på en del av Batteriet 25 som sålts till laddningsoperatören Edri.

Enligt Jens Karlsson utgör föroreningarna inget hinder för planerna på en laddstation.

"Nej, det kommer inte påverka däremot kan föroreningsgraden påverka kostnad och omfattning av breddningen möjligtvis", skriver han.

Structor föreslår att området hägnas in på grund av föroreningarna, kommer det att ske? Hur farligt är det att vistas i området?

"Det vet vi inte än. Det är tillsynsmyndighet som avgör detta. I och med att inga åtgärder skett på marken och det är inte säkert att åtgärder sker på all mark heller så kommer ingen inhägnad ske förrän vi vet vad som ska göras."

Finns det konkreta planer även för någon av de andra tomterna som står tomma i kvarteret Batteriet?

"Utöver ovan nämnda del som är såld till Edri samt tidigare såld tomt Batteriet 2 jämte lokalerna Elajo är i finns inga officiella planer. Självklart pågår arbete med flera olika potentiella intressenter."

Karta: Batteriet 25
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!