Solcellsparken som ska byggas runt landningsbanan på Hultsfreds flygplats väntas bli den hittills största i landet, med en installerad effekt på 100 megawatt. Anläggningen kommer att täcka en yta motsvarande 200 fotbollsplaner.
Bakom satsningen står franska Neoen och svenska Alight. Entreprenörer i projektet är Solkompaniet och Bouygues Energies & Services.
"Just nu rekryterar vi el- och mekanikingenjörer som skall delta i installationsarbetet. Vi söker även en kvalitetstekniker", skriver Johan Lindvall, project manager på Solkompaniet, till Vimmerby Tidning.
Hur många personer totalt kommer att jobba med bygget av solcellsparken?
"Projektorganisationen består av cirka 15 personer, och sedan tillkommer ytterligare cirka 80–100 personer via våra underleverantörer. Dessa är en kombination av lokala och internationella företag. Vi är glada att kunna erbjuda personer från regionen direkta och indirekta arbetstillfällen."
Just nu pågår förberedande arbeten och det sätts upp stängsel och grindar vid flygplatsen.
"Hela solparksområdet stängslas in och bevakas under såväl installationen som under driften", skriver Johan Lindvall som uppger att monteringen av solpaneler påbörjas under andra kvartalet.
Hultsfreds flygklubb har tvingats dra ner på sin verksamhet på grund av solcellsprojektet.
– Men vi har blivit lovade av flygplatsägarna samt av fransmännen som driver projektet att vi ska kunna genomföra våra brandbevakningsflygningar, säger Roger Wegert, ordförande i flygklubben.
Om klubbens övriga verksamhet kan genomföras under byggtiden är i dagsläget oklart.
– Vi kommer att få ett jättetufft år framför oss i klubben, säger Roger Wegert som menar att de är kvar på Hultsfreds flygplats "på nåder".
– I värsta fall flyttar vi vår verksamhet.
På flygklubbens årsmöte i början av mars ska man diskutera vilka alternativ som finns.
– Vi måste ha någon form av plan B.
Roger Wegert påpekar samtidigt att de har ett bra samarbete med flygplatsens ägare. Om klubbens verksamhet behöver flyttas handlar det endast om en tillfällig flytt.
Hur ser framtiden ut för flygtrafiken på Hultsfreds flygplats?
– Det här året kommer det att bli väldigt tufft. Över helgerna är det inga problem, men mitt i veckorna skapar det problem i och med byggnationen, säger Evert Oscarsson, flygplatschef.
Han berättar att flygplatsen inte bara används av Hultsfreds flygklubb utan även av andra aktörer.
– Neoen vill stänga hela flygfältet under byggperioden, säger Evert Oscarsson som blev tagen på sängen av beskedet.
– Jag som flygplatsansvarig är inte överens med Neoen, fortsätter han och berättar att ett möte i frågan ska hållas den 28 februari.
– Sista ordet är inte sagt än.
Vimmerby Tidning har sökt både Neoen och Alight.
"PPR gäller för all flygaktivitet vid flygplatsen, det vill säga att tillstånd krävs för att landa och lyfta. Arbetsmiljö och säkerhet är mycket viktigt för alla inblandade parter i projektet", skriver Meredith Popolo, kommunikationschef på Alight.
Dan Edlund, styrelseordförande i Hultsfred Airport AB, konstaterar att flygplatschefen Evert Oscarsson även i fortsättningen ger landningstillstånd från gång till gång.
– Inga utomstående flyg kommer att få landningstillstånd. Det är rent säkerhetstänk, säger Dan Edlund som uppger att endast flygklubbens brandflyg får landa under byggtiden.