– Musikvideon har gett oss en möjlighet att marknadsföra oss mot personer som kanske inte skulle känt till Hultsfred annars, säger Anna Ahlgren, HR-strateg. Den har fått oss att sticka ut när vi rekryterar och de röda glasögonen har vi använt som en röd tråd på våra rekryteringsbilder.
Satt Hultsfred på kartan
15 november 2016 släpptes ”There´s music in the air” (Hultsfred anthem) – videon som hyllar Hultsfreds kommun med humor och musik och vars syfte är att sätta Hultsfred på kartan.
Men syftet är också att skapa en stolthet bland anställda och kommuninvånare och göra kommunen attraktiv som arbetsgivare.
– Videon är helt i linje med vårt varumärke ”Du syns och hörs i Hultsfred!” och vi ville sticka ut i vår marknadsföring av kommunen, säger Malin Albertsson, turism- och informationschef.
Lät inte vänta på sig
Reaktionerna lät inte vänta på sig när humorgruppen Infallets musikvideo släpptes och ett år efter lanseringen har den visats över 570 000 gånger och fått 700 kommentarer.
Dessutom har över hälften av dem som sökt olika tjänster inom kommunen det senaste året uppgett i sin ansökan att de sett musikvideon.
Fick skriva autografer
Musikvideon har inte bara varit populär bland vuxna. Många skolor dansar till musiken, och när Infallet var tillbaka i Hultsfred för att spela in nya, kortare filmer blev kön för autografer lång.
– Vi har fått mycket positiva kommentarer om videon både från redan anställda, nyanställda och personer helt utanför vår organisation. Framförallt bland barn och i skolan har videon varit mycket populär. Jag tror att många kan känna en gemenskap kring videon, säger Anna Ahlgren.