â Det handlar om design, hantverk, proveniens och sĂ„ ska det vara funktionellt, sĂ€ger han. Och Ă„ldern pĂ„ föremĂ„let betyder mycket. Det fĂ„r gĂ€rna vara "vardagsgods", exempelvis en komplett servis eller sĂ„.
â Och det ska vara helt och rent.
Men moderna prylar dÄ, ha de nÄgon chans att bli antikviteter med tiden. Som till exempel all teknik vi omger oss med?
Hans Lennartsson tÀnker efter.
â Nintendoprylar, sĂ€ger han till slut. Det var stort pĂ„ 80 och 90-talet. SĂ„ det kan bli nĂ„got. Sedan finns det nog annan elektronik ocksĂ„ som kan bli vĂ€rdefull.
Nostalgifaktorn Àr Àven viktig i sammanhanget, inte tu tal om den saken.
Han ser ocksÄ en framtida potential för prylar med anknytning till rockabillykulturen och till pubmiljö. Det Àr saker som han tror kommer att öka i vÀrde med tiden.
Sedan elva Är tillbaka har Hans Lennartsson sin butik i industrihotellet BlÄklinten, dÀr han fyllt Ätskilliga kvadratmeter med antikviteter av de mest skilda slag. Mycket porslin, men ocksÄ möbler, en hel del leksaker och tusentals andra föremÄl. Innan dess hade han butik i Lundbergs gamla affÀr vid jÀrnvÀgsövergÄngen i centrala Hultsfred.
Tv-reklamen pÄstÄr att mÀnniskan i alla tider har samlat. Och det stÀmmer i alla fall in pÄ Hans Lennartsson, som berÀttar att han tillsammans med sin morfar besökte traktens auktioner redan som sex, sjuÄring och dÀr nÄgonstans vaknade intresset för gamla prylar.
â Hemma hos mor och far hade jag hela garaget för mig sjĂ€lv, berĂ€ttar han. Och dĂ€r blev det snart ganska fullt. PĂ„ den tiden var det möjligt att plocka saker pĂ„ soptippen. Jag och en kompis hade en lĂ„dbil som vi Ă„kte omkring med, och visst blev det en och annan tur till tippen.
â Jag tyckte alltid att folk slĂ€ngde sĂ„ mycket i onödan, sĂ€ger han.
SÄ han var tidigt ute med Äterbruk, redan dÄ pÄ 1960-talet var han i gÄng att börja bygga upp sina samlingar.
Numera handlar det mer om att köpa in antikviteterna, exempelvis genom att köpa hela dödsbon. PÄ sÄ sÀtt hÄller han bÄde antiklagret och loppishörnan vÀlfylld.
Men intresset för det gamla har hÄllit i sig genom Ären, och med tid och erfarenhet har kunskapen om antikviteterna vuxit till sig. Och numera anlitas han inte sÀllan för att vÀrdera olika föremÄl. 50 Ärs erfarenhet av antikviteter kommer till nytta.
â Det Ă€r en bransch som krĂ€ver mycket kunskap, sĂ€ger han.