– Det handlar om design, hantverk, proveniens och så ska det vara funktionellt, säger han. Och åldern på föremålet betyder mycket. Det får gärna vara "vardagsgods", exempelvis en komplett servis eller så.
– Och det ska vara helt och rent.
Men moderna prylar då, ha de någon chans att bli antikviteter med tiden. Som till exempel all teknik vi omger oss med?
Hans Lennartsson tänker efter.
– Nintendoprylar, säger han till slut. Det var stort på 80 och 90-talet. Så det kan bli något. Sedan finns det nog annan elektronik också som kan bli värdefull.
Nostalgifaktorn är även viktig i sammanhanget, inte tu tal om den saken.
Han ser också en framtida potential för prylar med anknytning till rockabillykulturen och till pubmiljö. Det är saker som han tror kommer att öka i värde med tiden.
Sedan elva år tillbaka har Hans Lennartsson sin butik i industrihotellet Blåklinten, där han fyllt åtskilliga kvadratmeter med antikviteter av de mest skilda slag. Mycket porslin, men också möbler, en hel del leksaker och tusentals andra föremål. Innan dess hade han butik i Lundbergs gamla affär vid järnvägsövergången i centrala Hultsfred.
Tv-reklamen påstår att människan i alla tider har samlat. Och det stämmer i alla fall in på Hans Lennartsson, som berättar att han tillsammans med sin morfar besökte traktens auktioner redan som sex, sjuåring och där någonstans vaknade intresset för gamla prylar.
– Hemma hos mor och far hade jag hela garaget för mig själv, berättar han. Och där blev det snart ganska fullt. På den tiden var det möjligt att plocka saker på soptippen. Jag och en kompis hade en lådbil som vi åkte omkring med, och visst blev det en och annan tur till tippen.
– Jag tyckte alltid att folk slängde så mycket i onödan, säger han.
Så han var tidigt ute med återbruk, redan då på 1960-talet var han i gång att börja bygga upp sina samlingar.
Numera handlar det mer om att köpa in antikviteterna, exempelvis genom att köpa hela dödsbon. På så sätt håller han både antiklagret och loppishörnan välfylld.
Men intresset för det gamla har hållit i sig genom åren, och med tid och erfarenhet har kunskapen om antikviteterna vuxit till sig. Och numera anlitas han inte sällan för att värdera olika föremål. 50 års erfarenhet av antikviteter kommer till nytta.
– Det är en bransch som kräver mycket kunskap, säger han.