Peter Peterson var länge helt övertygad om att man skulle lyckas rädda fabriken. Istället går han runt i dag och känner stor besvikelse över att det behövde bli så här illa.
– Visst, teknikprylar kan krångla, men att det skulle bli så illa att motorsprutan inte skulle starta alls, det är maximal otur. Jag tror det var avgörande för att vi inte lyckades rädda fabriken. Nu tvingades vi se allt bara försvinna, värden för mellan 30 och 50 miljoner och många års slit och engagemang.
Dålig styrning
Peter Peterson är också av den uppfattningen att räddningstjänstens arbete var väldigt förvirrat och under dålig styrning.
– Ja, så upplever vi det allihop, säger han. I våra ögon dröjde det exempelvis väldigt lång tid innan en räddningsledare kom, det ställer jag mig väldigt kritisk till.
– Jag vet inte om det har med nya organisationen att göra, men så upplever vi inte att det varit tidigare, utan då har ett befäl kommit i förstabilen och styrt upp allt. Nu upplevde vi att brandmännen inte visste riktigt vad de skulle göra, det var väldigt förvirrat, innan räddningsledaren kom. Och att komma med bara två brandbilar initialt var inte mycket.
Hoppas på utvärdering
Peter Peterson hoppas att räddningstjänsten kommer att utvärdera den här insatsen, det vore tacksamt, tillägger han samtidigt som han hoppas få lämna sin syn på det.
– Jag vet att jag var irriterad och sa saker där på plats som inte var så korrekta. Men det kändes befogat i den situationen. Vi ville rädda det som gick, samtidigt som vi tvingades se på när räddningstjänsten inte gjorde sitt jobb så väl som vi förväntat oss och har erfarenheter av sedan tidigare incidenter. Något var annorlunda den här gången.
***
– Jag tänker inte ta på mig, att det var räddningstjänstens fel att pelletsfabriken brann ner. Vi gjorde allt vad vi kunde. Räddningsinsatsen uppgår till närmare en miljon kronor.
Det säger räddningschef Michael Hesselgård, som är av en helt annan uppfattning än Peter Peterson.
– Ja, det råder delade meningar kring allt, skulle jag vilja säga. Bortsett ifrån att brandsprutan inte gick igång, men det kom en annan inom bara några minuter.
– Men, markerar han tydligt, det hade inte räddat fabriken om den gått igång utan problem. Det brann inne i byggnaden redan när vi kom till platsen.
En brand i den här storleksordningen tar ett tag att organisera upp enligt Michael Hesselgård
– Och den nya organisationen gjorde istället att vi fick fram fyra tankbilar, men det är förstås framkörning på bilarna. Och vi kunde kalla in brandgubbar på flera mils avstånd, så vi hade både Hultsfred, Mörlunda, Målilla, Rumskulla, Vimmerby, Högsby och Oskarshamn på plats. Plus försvaret och dessutom tre räddningshelikoptrar som hjälpte till att släcka skogsbranden som blev i anslutning till fabriken, säger Michael Hesselgård.
– Däremot hade en snabb åtgärd varit att köra ut lastbilen som brann. Och man borde kanske ha tillgång till brandvattenförsörjning på plats, när man sysslar med sådant som tillverkas för att brinna.