Redan när en förbifart byggdes 2011 beslutade Trafikverket att dra in underhållet för den del som går från kyrkan och väster ut till rondellen där väg 23 och 47 delar sig till Växjö och Vetlanda.
Resterande del, från kyrkan och öster ut omfattas däremot inte, då begravningsplatsen vid kyrkan är att anse som en allmän inrättning dit allmän väg bör gå.
Beslutet överklagades, men har nu vunnit laga kraft sedan regeringen avslog överklagan 2015.
Så där står Trafikverket i ena ringhörnan och frånsäger sig ansvaret. I den andra står kommunen som kan tänka sig att ta över ansvaret, mot att verket betalar för den detaljplan som måste göras.
Mitt emellan står fastighetsägarna som vägrar bilda en samfällighetsförening, för att ta över ansvaret.
”Över vår döda kropp”, sa man med samlad stämma när nyheten blev känd.
Sedan dess har ett möte hållits på Valhall, som förrättningslantmätare Mikael Nilsson befarade skulle bli stormigt.
– Det blev förvånansvärt lugnt, säger Jens Karlsson, avdelningschef gata park.
Redan då visade kommunen att den ville diskutera frågan med Trafikverket och resultatet av deras första träff blev att kommunen ska ta fram en mer exakt kostnad för en detaljplan. Och man ska också fundera på vilka åtgärder på vägen som kan vara lämpliga att genomföra i samband med överlämnandet av den indragna vägen till en ny väghållare.
– Kommunen och vi har en dialog om det. För enligt väglagen är Trafikverket skyldig att lämna över vägen i tillfredsställande skick, berättar Jutta Pauna-Gren, vägnätsutredare på Trafikverket region syd. Där har vi flaggat för att om det behövs beläggningsåtgärder eller andra fysiska insatser är vi bereda att diskutera med den nya väghållaren, oavsett om det rör sig om en gemensamhetsanläggning eller kommunen.
Att Trafikverket skulle betala även för detaljplanen är dock inte aktuellt.
– Jag tror inte vi kommer betala en detaljplan, det är en kommunal angelägenhet. Det är min ståndpunkt nu i alla fall, säger Jutta Pauna-Gren.
Så om det faller på pengarna blir det en samfällighet?
– Det är upp till kommunen, vilket tryck den känner på sig från medborgarna. För allas bästa är det viktigaste att det blir juridiskt rätt, sedan om det blir enskilt ansvar eller kommunalt är en annan sak.
Men bara det att kommunen och Trafikverket har en dialog har fått Jens Karlsson att börja tro på en lösning– utan att de privata markägarna ska bli ansvariga för vägen.
– Ja, det har hittills känts som vi haft ett bra möte. Det finns en öppning, det kändes redan när verket gick med på att diskutera saken med oss, tillägger Jens Karlsson.
Om kommunen bestämmer sig för att upprätta en detaljplan, tror Jutta att allt är klart först om ett år.