Förutom det, att man vill göra årets Rookiefestival mer tillgänglig, är arrangerande Music & Event Managementprogrammets ambition att göra något nytt av konceptet. Första Rookiefestivalen arrangerades redan 2001 och sedan dess har eventet varit förknippat med Metropol. Fram tills nu.
– På Hulingen blir det en scen för indierock för de som är 18 år och äldre. På Klubben, med 13-årsgräns, blir det fokus på olika former av hiphop-akter, säger Karl Brändström. Det ska bli jättespännande att se hur nya konceptet tas emot den 26-27 oktober.
Så här långt har man släppt fem akter, där de mer etablerade banden Maja Francis och Diskopunk räknas till årets headliners. Utöver det får man se Ikhana, Valencé och Farfetch´d på scen.
– Plus två akter till, som vi inte släppt än, säger projektledare Emma Haglund lite hemlighetsfullt och fortsätter:
– Vår vision med festivalen är att låta oetablerade artister ta steget mot att bli Sveriges nästa stjärna. Bland andra Linda Pira, Movits, Snook och Timbuktu har alla fått sin start på Rookie. För att skapa stämning kommer vi från och med söndag och fram till festivalens början släppa klipp på nätet, där banden marknadsförs tillsammans med lokala förmågor som får chansen att presentera sin musik.
Festivalen inleds redan på fredagen på Campus Hultsfred under rubriken Rookie Backstage – en dag dedikerad till musikbranschen.
Det blir en dag full med föreläsningar, seminarium och Erik Ohlsson, Julia Carlsson, Daniel Johansson och Pelle Andersson, som alla är aktiva i den svenska musikindustrin, bildar en framtidspanel. Gemensamt kommer de sätta fokus på vart musikindustrin överlag är på väg.
– Bland annat gästas vi av Petter Seander på PR-byrån Birds Will Sing for you, som företräder artister som Sarah Klang, Rickard Söderberg och Love Antell. Petters föreläsning kommer handla om bilden av dig själv, att marknadsföra independent-projekt, han ger oss tips och går igenom fallgropar bland mycket annat, säger Karl Brändström.
– Tanken med dagen är att bilda ett nätverk där aktörer möter konsumenter, musikbranschen möter intressenter och musikälskare möter musikälskare.