Fler handlar mat via nätet: "Ökar hela tiden"

Willys i Hultsfred ser en ökning av antalet kunder som gör sina inköp via nätet. "Det är skönt att slippa ta med ungarna in till affären efter dagis", säger Malin Anemyr.

Nicole Erenlöf Roser är en av de butiksanställda på Willys som jobbar med e-handel ibland. "Det gör jag med glädje."

Nicole Erenlöf Roser är en av de butiksanställda på Willys som jobbar med e-handel ibland. "Det gör jag med glädje."

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2023-03-07 20:00

Den 10 februari förra året invigdes Willys nya butik på handelsområdet Knekten. Flytten till större lokaler gjorde det möjligt för butiken att börja med självscanning och e-handel.

Men det dröjde till den 8 mars innan e-handeln kom igång.

– Det är ett år precis på dagen, säger butikschefen Björn Gustavsson när Vimmerby Tidning besöker butiken på tisdagsförmiddagen.

undefined
Nicole Erenlöf Roser är en av de butiksanställda på Willys som jobbar med e-handel ibland. "Det gör jag med glädje."

Han uppger att mellan 200 och 230 kunder i Hultsfred handlar via nätet varje vecka.

– I år har det varit en liten ökning. Fråga mig inte varför – det vet jag inte.

Malin Anemyr och Nicole Erenlöf Roser är två av de butiksanställda som delvis jobbar med e-handel, vilket innebär att de går runt i butiken med stora vagnar och plockar ihop varor.

– I snitt kan vi ta nio kunder i taget på ett varv, säger Malin Anemyr.

Hon berättar att det är en stressig arbetsuppgift och att de ofta får ta in extra personal till e-handeln.

– Det är fullt ös, det ökar hela tiden.

undefined
När varorna ska plockas ihop tar man en varugrupp i taget. Här är Nicole Erenlöf Roser på väg mot brödavdelningen.

Varför tror du att det ökar?

– Det är bekvämt. Det kostar 59 kronor, men jag tror att vi ligger bra i pris. Särskilt barnfamiljer handlar via nätet. Det är skönt att slippa ta med ungarna in till affären efter dagis.

Nicole Erenlöf Roser är frysansvarig i butiken, men jobbar med e-handel var tredje vecka.

– Det är kul med lite variation, säger Nicole Erenlöf Roser som inte har något emot att jobba under tidspress.

– Jag tycker om när det är lite stress och man ändå har kontroll.

undefined
Personalen är utrustad med fingerscanner och handdator när de jobbar med e-handel.

När hon ger sig ut i butiken på en brödrunda är hon utrustad med handdator på armen och en liten scanner på ett finger. I datorn ser hon vilka varor varje kund har beställt.

– Den stora utmaningen är att lära sig att plocka så effektivt som möjligt. Men nu har vi varit igång i ett år, så nu funkar det, säger Björn Gustavsson som berättar att de tekniska hjälpmedlen har krävt en del inlärningstid.

Kunderna köper ofta basvaror via nätet. Godis och snacks blir det inte lika mycket av.

– När man handlar fysiskt i butik åker det med lite av varje.

undefined
Kunderna kan hämta sina beställda varor i ett skåp, eller få dem hemlevererade till en högre avgift.

Willys har ingen personal som enbart jobbar med e-handel.

– Det har att göra med arbetsbelastning och den biten. Jag tror att det är bra om man gör olika saker, säger Björn Gustavsson som även ser andra fördelar med att personalen växlar mellan olika arbetsuppgifter.

– Det är en styrka vid sjukdomar och ledigheter att man inte är så sårbar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!