Fler klagomål i år – ökning i Målilla

Som en del i kvalitetsarbetet tar socialförvaltningen emot synpunkter på sina verksamheter. Under det första halvåret 2020 inkom 24 synpunkter, vilket är nio fler än samma period förra året.

Socialnämndens ordförande  Per-Inge Pettersson säger att inkomna synpunkter ska betraktas som gåvor. "Det är ett sätt för oss att lära, så att vi kan bli bättre", säger han.

Socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson säger att inkomna synpunkter ska betraktas som gåvor. "Det är ett sätt för oss att lära, så att vi kan bli bättre", säger han.

Foto: OLOF CARLSON

Hultsfred2020-11-15 22:00

Samtliga var klagomål, och flesta rörde hemtjänsten i Hultsfred och i Målilla. 

– Det är först vid årssammanställningen vi kommer kunna se detaljer och exempel på synpunkterna, och vad det blivit för åtgärder, berättar socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson. 

Klagomålen gällde främst rutiner, service, säkerhet/trygghet, samt information, och hälften av de som lämnat synpunkter var närstående. Pettersson tror på en covid 19-effekt. 

– Det är ju sådana områden som vi vet är problem i samhället, och anhöriga kanske i större grad känner en otrygghet när de inte kunnat möta sina närstående, säger han. 

Karta: Hultsfred
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!