Företagaren Inge Hyckenberg som är delägare i flygplatsen, presenterar ett helt nytt logistiskt koncept.
- Det finns en oro för att det ska bli ökade problem med buller och damm från Swedspan om skogen tas ner, säger Hyckenberg. Det slipper vi.
- Hur stora blir miljökraven på Swedwood i framtiden, säger Hyckenberg. Vi måste värna om både industrin och de boende i Hultsfred. Det gör vi inte genom att ta ner den här skogen.
- Det vore en katastrof om den södra delen av parkeringsplatsen (den på södra sidan om Silverslättsvägen) blir byggd.
Kostnader?
Dessutom slipper man bygga de båda jättelika parkeringsplatserna som planeras, med allt vad det betyder av kostnader. Området består av pinnmo och sand, så när skogen försvinner måste marken hårdgöras med bärlager och annat.
- Finns det någon kalkyl på vad det kommer att kosta, hur mycket Hultsfreds kommun måste satsa?
Inge Hyckenberg har funderat ut ett eget koncept som dels skulle rädda skogsområdet. Men som också löser en mängd förväntade trafikproblem.
- Jag kan omöjligt tänka mig att rondellen vid Gjutal sväljer alla dessa bilar, säger han, när alla ska in på samma väg. Det kommer att bli ett trafikkaos av sällan skådat slag.
I stället skissar han på att använda den norra delen av flygplatsen för parkering.
- Då kan vi öppna infarten från Bredshultshållet för trafik som kommer söderifrån och väster ifrån, säger Hyckenberg. Trafiken norrifrån leder vi in på flygplatsen direkt från 34:an. Det finns redan en infart som går till taxibanan.
"Flygfältet löser många problem"
Flytta parkeringsplatsen till flygplatsen. Då slipper vi en rad av de problem som kan bli följden av att skogen på slätten tas ner.
Festivalparkering på flygplatsen är mer än bara en gigantisk parkeringsplats. Inge Hyckenberg presenterar nu ett logistiskt koncept som skulle kunna lösa det mesta av de problem som lagts fram.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!