Förr i tiden var det flygplan i trä som gällde, men dessa är sedan länge bortplockade och inställda i hangaren.
Senast klubben köpte in ett segelflygplan var 2007, då skolflygplanet ASK 21 införskaffades till Hultsfred.
- Det nya planet köpte vi in redan i våras, men först nu har alla papper blivit klara för att utnyttja det. Vårt nya plan (LS 7) har ett enormt fin glidtal, den kan accelerera som nästan inget annat segelflygplan, säger Magnus.
Värsting
Det här planet har grävt ett stort hål i klubbens kassa, men är en investering på framtiden.
- Vi har fem elever som började grundkursen i våras och som kommer att vara klara nästa år. Några av killarna är bara drygt 15, den äldsta är 57 år och när de är mogna kommer de också att få flyga i vårt nya plan, säger Magnus.
Magnus Folkesson och Fredrik "Fritte" Johansson berättar gladeligen om det nya planets prestanda.
- Det är ett riktigt Formel 1-flygplan. Den går att få upp i 270 kilometer, glidtalet per meter är 43 mot normala 20 meter när man accelererar och dyker. När man sitter där uppe är det som att dra på full gas med en racermotorcykel eller en Formel 1-bil, säger killarna övertygande och berättar att de inte kunde sluta skratta när de testade planet första gången.
Flygklubbens senaste är en "racer"
Nordöstra Smålands flygklubb har fått ett fint tillskott i form av ett ensitsigt segelflygplan, en "maskin" som är en riktig "Formel 1-kärra" när det gäller prestanda.- Vi hoppas att den här kärran skall kunna utveckla vår utbildningsverksamhet, säger flygläraren Magnus Folkesson.
Fredrik Johansson och Magnus Folkesson bredvid flygklubbens senaste tillskott.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!