– Det är de här röda och gröna ljusen som visar piloterna var banan börjar och slutar, säger flygplatschefen Evert Oscarsson och visar.
Det är låga, gula armaturer, som när de fungerar ska visa rött ljus in mot banan och grönt ut från banan. Men tio av lamporna är sönderslagna eller stulna.
– Det är de så kallade tröskeljusen, säger Inge Hyckenberg som är delägare i flygplatsen.
Evert Oscarsson tvingas nu stänga flygplatsen för all flygtrafik tills ljusen är återställda. Det är en fråga om flygsäkerhet. Ljusen visar flygarna var de kan sätta ner hjulen. Och motsatt, var de måste vara i luften.
– Jag får ringa upp till Transportstyrelsen och meddela att vi inte kan ta emot någon flygtrafik, säger han. Det får bli ett Notam (Notisce for airmen, som det heter på fackspråk) på det.
Det kommer att bli ett omfattande arbete att återställa de förstörda och stulna banljusen. Det kommer att kosta stora pengar, tror Evert Oskarsson. Även om han inte har räknat på det.
– Jag vet inte ens om det går att få tag på nya lampor, säger han. Jag får kolla upp var de här är köpta.
Eftersom flygplatsen räknas som skyddsobjekt, råder det dessutom tillträdesförbud på området. Det gör att den här händelsen bedöms som mer allvarlig.
– Jag blir både arg och gråtfärdig när jag ser det här, säger Evert Oscarsson, jag jobbar för att hålla banan i skick och så händer sånt här. Sabotaget upptäcktes på fredagsmorgonen, men tros ha skett under natten.