International Aluminum Casting, IAC, har i dagsläget närmare 85 anställda i fabriken i Hultsfred.
– Vi har fem fabriker – fyra i Sverige och en i Estland. Hultsfredsfabriken är vår största, säger Dan Nilsson.
Nu ska fabriken bli ännu större. IAC har köpt två gjuterilinor i ett konkursbo i Ronneby, och de gjuterilinorna ska flyttas till Hultsfred.
– Fuel Tech Sweden AB i Ronneby gick i konkurs i maj. Vi har undersökt om det var möjligt att starta en fabrik i Ronneby, men då såg vi att kunderna hade försvunnit för dem, säger Dan Nilsson och berättar att företaget i stället anmälde intresse för att köpa gjuterilinorna från konkursboet.
IAC vann budgivningen om gjuterilinorna som hölls i juni.
– IAC Hultsfred kommer att få två väldigt moderna gjuterilinor från konkursen. Den flytten påbörjas omedelbart och kommer säkert att ta tre månader, för det är väldigt stora maskiner. Det vi har köpt är två stycken Bühler 900-tonsmaskiner.
Enligt Dan Nilsson har företaget nya jobb på gång, vilket han ser som extra glädjande i dessa tider.
– Vi har vunnit fler jobb och då kunde vi göra den här prisvärda investeringen i konkursboet från Fuel Tech Sweden.
Satsningen kommer också att resultera i flera nyanställningar. I första hand behöver IAC anställa fler gjutoperatörer i Hultsfred.
– Rimligen pratar vi om fem till tio medarbetare som vi måste öka med – över två års tid. När man vinner nya jobb tar det tid att växla upp. Den fullskaliga volymen kommer inte direkt.
Dan Nilsson uppger att Hultsfredsfabriken inte behöver byggas ut. De nya gjuterilinorna, som ska monteras ner i delar inför flytten och sedan sättas upp i Hultsfred, ska få plats ändå.
Varför gör ni den här satsningen just i Hultsfred?
– Det är vår kvadratmetermässigt största fabrik, som vi hyr av Hultsfreds kommun. Ytorna fanns där. Vi har även investerat i pulverlackering i Hultsfred 2019. Det sambandet gör att det passar bra för Hultsfred.
Hur stor är satsningen i pengar räknat?
– Jag vill inte avslöja belopp. Skulle vi ha köpt de här två gjuterilinorna splitter nya hade det varit 40–50 miljoner. Men på grund av den möjlighet som uppstod i samband med Fuel Tech Sweden-konkursen har vi kommit över det till ett vettigt pris.