Företag satsar 500 miljoner i gigantisk solcellspark

Företaget Alight AB planerar att satsa mellan 400 och 500 miljoner kronor på en gigantisk solcellspark i Hultsfred.

Södra Sverige har lika mycket sol som mellersta Europa, och passar utmärkt för solcellsparker, säger Wilhelm Löwenhielm på Alight AB som planerar att satsa 400-500 miljoner kronor i Hultsfred.

Södra Sverige har lika mycket sol som mellersta Europa, och passar utmärkt för solcellsparker, säger Wilhelm Löwenhielm på Alight AB som planerar att satsa 400-500 miljoner kronor i Hultsfred.

Foto: Jimmy Karlsson

Hultsfred2020-11-23 14:04

– Vi är i ett tidigt skede, men hoppas och tror att projektet blir av. Totalt kostar det 400 till 500 miljoner kronor att bygga anläggningen, säger Wilhelm Löwenhielm, styrelseordförande och en av grundarna till Alight 2013, som då hette Eneo Solutions.

Alight har nyligen tecknat ett avtal med Hultsfred Airport AB om att arrendera 110 hektar mark på flygfältet utanför Hultsfred.

– Ett intressant och miljövänligt sätt att använda marken, och de verksamheter som finns där berörs inte, säger Dan Edlund, i Hultsfred Airport AB som äger flygplatsen sen 2008.

Wilhelm Löwenhielm pekar på flera skäl som gör flygfältet lämpligt för en solcellspark.

– Den ligger i södra Sverige där solen skiner ganska mycket. Vi behöver inte ta någon jordbruksmark i anspråk eftersom det redan är stor öppna ytor och det finns en punkt i närheten för att koppla på oss på nätet, säger han.

Alight har ett 40-tal större solcellsanläggningar runt om i Sverige, flest på tak. Utanför Linköping finns sen i somras en stor anläggning på mark. Flera är på gång, bland annat i Skåne. Men anläggningen i Hultsfred är den största av de Alight planerar för.

– Den är sju gånger större än den största i Sverige i dag och får en kapacitet på 95 GWh, det är lika mycket som hushållselen i 19 000 svenska villor under ett år, säger Wilhelm Löwenhielm.

Elen från Hultsfred kommer dock inte att säljas till privata bostäder.

– Vi säljer bara till företag, ofta de med stor energiförbrukning, för dem är det viktigt att kunna ha långsiktig elförsörjning till ett fast pris och det kan vi lösa med våra solcellsparker och det här också en viktig del i omställningen till fossilfri energi i Sverige.

Några kunder till Hultsfredsanläggningen är inte klara än.

– Det är för tidigt, men vi har en lång lista på intressenter, och visst vore det roligt om något större lokalt företag visar intresse, men det är inte många som kan svälja så stora mängder el.

Solcellsparken ger inte några direkta nya jobb.

– Under byggtiden brukar lokala entreprenörer anlitas. Likaså för skötsel och service.

Vad ser ni för risker i ett sånt här projekt?

– Det är framför allt att myndigheter kan ha synpunkter på omfattning och design, men vi har positiva signaler från kommunen. Den andra utmaningen är hur mycket el vi kan mata ut på nätet och vad kostnaden för det blir. Det är det vi närmast ska lösa. Själva byggnationen går ganska snabbt.

Det är solceller av det här slaget som ska byggas på flygfältet. De är mellan en och upp till tre meter höga. Alight vill också batterier för lagning av energin för ett jämnare utflöde ska bli en del av anläggningen.
Det är solceller av det här slaget som ska byggas på flygfältet. De är mellan en och upp till tre meter höga. Alight vill också batterier för lagning av energin för ett jämnare utflöde ska bli en del av anläggningen.
Karta: Hultsfred Airport
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!