Genom att tänka nytt och ta, lite för branschen, annorlunda grepp har det lilla mejeriet krigat sig fram genom pandemin. Det senaste greppet är att skapa en digital, lokal mjölkbutik på internet.
– Vi är med på många Reko-ringar, säger Patrik Evertsson, vd på mejeriet. Men här i Hultsfred finns ingen, så vi tänkte att vi startar en egen. Så med inspiration från reko-ringarna skapade vi en internetbutik. Det fungerar på samma sätt, man beställer på nätet och kan sedan hämta här hos oss.
– Nu för tiden är det väldigt ovanligt att privatpersoner kan hämta direkt på mejeriet, säger Patrik Evertsson, men vi vill prova. Vi får se hur det slår ut.
Förhoppningarna att det ska bli en jättegrej är väl kanske inte så stora. Men i tider som dessa får mejeriet jobba enligt principen "många bäckar små".
– Vår medverkan i Reko-ringarna har till en del kompenserat tappet på restaurangerna, säger Patrik Evertsson. Inte fullt ut naturligtvis men i alla fall till en del.
Patrik Evertsson håller tummarna för att den kommande sommaren ska bli betydligt bättre än den förra.
– Det var påtagligt vad det gjorde att så mycket var nedstängt. ALV, Glasriket och många boenden.
Parallellt med den vanliga produktionen testar man också en del nya produkter.
– Det gäller att hitta nischer som är stora för oss, men för små för de stora, säger Evertsson. Vi får hitta andra vägar att nå ut.