Trångboddhet är den ursprungliga anledningen till den här åtgärden. Furuängens förskola fortsätter öka i barnantal under vårterminen.
- Det börjar flera nya barn i början på året, inte minst har vi många ettåringar som ska skolas in, säger förskolechef Annelie Johansson. Det är jätteroligt att så många börjar hos oss.
Förskolan har varit trång en tid och med ännu fler barn på väg in togs beslutet att flytta avdelningen Larven med tolv blivande sexåringar till Emådalskolan.
- Det mesta från avdelningen har redan körts till skolan och barnen börjar i sina nya lokaler på måndag, berättar Annelie Johansson. Ibland behövs positiva beslut, men med lite vilja och positivt tänkande går det mesta att lösa.
Kvar på Furuängens förskola blir fyra avdelningar om 66 barn.
- Jag tror många föräldrar kände att beslutet kom plötsligt, men som jag upplever det är alla bara positiva till förändringen, säger Josefin Rydén, mamma till Olle som får byta lokaler på måndag. Det blir bättre för de yngre barnen som får mer utrymme på Furuängen, och det blir bättre för de äldre som får flytta till nya, större lokaler.
Tre pedagoger flyttar med till Emådalskolan, där verksamheten flyttar in i två stora klassrum över matsalen, plus att man har tillgång till en lång korridor.
- Vi är flexibla och hittar bästa lösningen hela tiden för förskolan, för att få de bästa förutsättningarna, säger förskollärare Marie Karlsson. Det här blir jättebra, det känns inspirerande.
Men de positiva effekterna stannar inte med att omorganisationen skapar bättre utrymme på förskolan och ger de blivande sexåringarna mer svängrum. Flytten skapar dessutom en lång inskolning till förskoleklass och fritids.
- Det här skapar förutsättningar för ett bra samarbete, när verksamheterna finns på samma ställe, säger Annelie Johansson. Barnen får lång tid på sig att vänja sig vid att äta i matsalen, leka på skolgården och inte minst lära känna eleverna på skolan och sina blivande lärare.
- Dessutom märker vi som jobbar inom förskolan att barn i den här åldern behöver nya utmaningar, det här blir både nytt och spännande, tillägger hon. Särskilt på vårterminen blir det extra tydligt att det är dags.
Först och främst gäller den här omorganisationen vårterminen. En utvärdering ska sedan utvisa om det blev så bra som man tror och hoppas.
- Om vi ser att det är gynnsamt hoppas jag att det blir en permanent lösning, säger Marie Karlsson.