Fortsätter kampen för avfart

Kampen för att göra den sördra infarten till Mörlunda säkrare går vidare – nu i dubblerad styrka.
Åke Bergh (M) och Lennart Davidsson (KD) gör gemensam sak för att sätta press på Trafikverket.
– Nu finns ypperligt tillfälle att fixa till en säker avfart med avkörningsfil, när vägen ändå ska stängas av en månad, säger Lennart Davidsson.

Åke Bergh och Lennart Davidsson gör gemensam sak. Nu blossar kampen för en säkrare korsning, söder om Mörlunda, upp igen. Foto: Charlotte Madestam

Åke Bergh och Lennart Davidsson gör gemensam sak. Nu blossar kampen för en säkrare korsning, söder om Mörlunda, upp igen. Foto: Charlotte Madestam

Foto:

Hultsfred2016-08-31 13:00

En gammal surdeg får nytt liv. Återigen tar lokala politiker strid för en tryggare korsning vid infarten till Bergs.

– Det borde gjorts en avfart redan när vägen byggdes 2010, men det låg inte med i planen, säger Lennart Davidsson. Så synpunkterna nonchalerades.

– Det är ju dessutom väldigt inkonsekvent, för vid norra infarten till Mörlunda finns en avfart,   tillägger Åke Bergh. Och där är det dessutom lite lugnare tempo på trafiken jämfört med här i söder där många lastbilar kör in och ut på riksvägen.

Avkörningsfil

Davidsson och Bergh, i likhet med ortsbefolkningen, vill se en avkörningsfil in mot Mörlunda. Det är intensiv trafik som kommer söder ifrån och ska någon svänga måste bakomvarande bromsa in kraftigt.

– Det är en stor andel tung trafik också, som ska in till sågverket, säger Åke Bergh. Hastigheten är 100 kilometer i timmen här och korsningen är dessutom väldigt, väldigt trång. Det har varit många tillbud, så frågan är inte om, utan när en allvarlig olycka inträffar.

Vägen avstängd

Riksväg 34/47 ska hållas stängd under en månad, med start den 5 september. Rasrisken ska minimeras genom att säkra berg på den 15 kilometer långa sträckan.

Då vill Davidsson och Bergh att Trafikverket passar på och bygger bort den uppenbara trafikfaran vid södra infarten till Mörlunda.

– När man nu ändå har personal och maskiner på plats och dessutom fyll från sprängningarna så vore det ingen stor sak, säger Åke Bergh. Trafikverket har tidigare hävdat att det skulle kosta fem miljoner att åtgärda, och att kommunen måste ta hela notan i så fall. Men jag kan inte tänka mig att det skulle behöva kosta mer än en och en halv, max två miljoner. Fem låter orimligt.

Lennart Davidsson och Åke Bergh hoppas att Hultsfreds kommun kommer skriva till Trafikverket i ärendet.

Skyndsamt, så korsningen kan åtgärdas medan vägen är avstängd.

– Det är värt att strida för, säger Lennart Davidsson. Att bara sitta tyst är det samma som att vi gett oss och inte längre är kritiska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om