I samband med att Postnord ska skriva nytt ramavtal med de ICA-butiker som är postombud har den växande e-handeln lyfts som ett problem. Pakethanteringen sägs vara för resurskrävande, både när det gäller yta och personal.
– Självklart är det synd, vi vill ju ha med oss alla ICA-butiker. De är professionella, kan servicen och är bra i kundmötet, men vi måste självfallet respektera deras beslut, säger Annette Rihagen, chef för Postnords ombudsnät.
Vare sig ICA i Hultsfred, Mörlunda eller Virserum har några planer på att säga upp avtalet med Postnord. Fördelarna med att vara postombud överväger nackdelarna.
– För vår del är Postnord en viktig del av vårt serviceerbjudande, säger köpman Tommie Sundberg, Sundbergs, Mörlunda.
– Visst det är väldigt mycket paket kring Black Friday och jul, men vi är ändå duktiga på att hantera alla paket smidigt, även om det ökat jättemycket. Samtidigt är våra kunder bra på att hämta sina paket, så de behöver sällan ligga länge. Det underlättar oerhört mycket.
Både han, Roberth Sundberg, Krysset Virserum, och Patrik Gladh, Mathuset Hultsfred, är överens om att det är en service som är viktig att behålla på landsbygden.
– För att vi ska behålla kunderna på orten är Postnord en viktig del i vår verksamhet, säger Roberth Sundberg.
Kan ni göra något för att underlätta för postombuden?– Vi jobbar ständigt med förbättringar, kan handla om att öppna fler servicepunkter och jämna ut flödet, säger Annette Rihagen.