Tiden fram till dess kommer bland annat att ägnas konsultutredningar om hur man ska göra i framtiden. Antingen man ska fortsätta att anlita entreprenörer för renhållningen, eller om man ska ta över hela sophanteringen i egen regi.
– Det känns seriöst att vi är ute i god tid, säger Johan Svensson (M) vice ordförande i ÖSK:s direktion. Det är en så pass stor kostnad hur vi än gör, att vi måste göra rätt från början. Det betyder så mycket för alla kommuninvånare att renhållningen fungerar.
Han betonar att det inte finns någon viljeinriktning åt något håll, det är viktigt att förbereda en så stor upphandling noga, tycker han.
– Vi tittar seriöst på båda vägarna, säger Johan Svensson, det är två utredningar som ska göras. Vi vill göra det som är bäst för kommuninvånarna. Eftersom det är en stor fråga att ta över i egen regi och det är en stor kostnad och en omfattande entreprenad att upphandla vill vi vara ute i god tid med förberedelserna.
ÖSK:s direktion tog vid sitt senaste sammanträde beslut om att börja förberedelserna inför den stundande upphandlingen år 2025. På så sätt hinner man förbereda sig noga och ta fram ett bra material.
– Vi har ett jättebra avtal i dag, säger Johan Svensson, inte minst i jämförelse med många andra kommuner. Det började förstås med en del bekymmer men sedan vi fick byta entreprenör har det blivit mycket bättre. Och nu tycker jag det är riktigt bra.